Jaaroverzicht 2020 PvdA Tynaarlo

Door Kees de Graaf op 21 december 2020

Wat is het een bijzonder jaar geweest… 2020 zal ons nog lang bijblijven. Bestuur en fractie van PvdA Tynaarlo hebben zich – ondanks alle beperkingen – weer volop ingezet voor een sterk en sociaal Tynaarlo. Met de hulp van onze leden! We blikken terug op een jaar waarin onze speerpunten ‘goed wonen’, ‘erbij horen’ en ‘werk voor iedereen’ opnieuw veel aandacht kregen.

Wonen

We onderwierpen de Prestatieafspraken Wonen aan een nadere beschouwing. Dit zijn de afspraken tussen gemeente, woningcorporaties en de huurderorganisaties. De gemeenteraad heeft tot nu toe geen rol gehad in het opstellen van deze afspraken. Positief was het bericht dat de woningcorporaties meer bouwlocaties zullen krijgen van de gemeente.

We volgden de ontwikkeling in de dorpscentra van Eelde en Zuidlaren op de voet. Meerdere keren stelden we vragen over hoe het er nu mee staat en hoe inwoners en ondernemers bij de planontwikkeling worden betrokken.

Er bestaat grote behoefte aan een nieuwe gemeentelijke visie op het wonen: onze fractie wil dat hier haast mee wordt gemaakt.

Erbij horen

We vroegen aandacht voor beter leesbare gemeenteberichten. Deze zijn soms zo moeilijk geschreven dat ze niet te begrijpen zijn. Ook de website van de gemeente kan beter en dat gaat de gemeente ook oppakken.

De gemeente Tynaarlo deed als enige gemeente in Drenthe niet mee aan het plaatsen van hartkastjes: onze fractie drong erop aan hier toch geld voor beschikbaar te stellen (wat uiteindelijk ook gebeurde).

De gemeente kwam dit jaar financieel in zwaar weer en dreigde te gaan bezuinigen op het ‘sociaal domein’ (welzijn en zorg). Onaanvaardbaar voor de PvdA en we tekenden protest aan.

Verder spoorden we het College van BenW aan om nu eindelijk met een waardering voor onze vrijwilligers te komen. Eind 2020 werd bekend dat zij een horecabon zullen ontvangen.

De fractie zat ook bovenop de herinrichting van de Hoofweg in Eelde waarbij we vooral letten op de manier waarop omwonenden worden gehoord.

Het VN Panel, het Platform Burgerparticipatie en Buurtbrink hebben het moeilijk: wij stelden het aan de orde. Gemeenschappelijk probleem: falende ondersteuning vanuit de gemeente.

Werk voor iedereen

Onze moties om de terrassen in Tynaarlo langer open te houden, kregen brede steun. Ook in 2021 kunnen horeca-ondernemers hun terrassen vergroten en hoeven ze daar geen extra ‘precario’ (vergoeding) voor te betalen. Ook stelden we voor dat de ondernemers in Zuidlaren straatversiering mochten ophangen; dit bood in de tweede helft van 2020 een mooie aanblik in het dorp.

Verder waren onze bestuurs- en fractieleden bij tal van initiatieven in de dorpen betrokken. Daar gaan we in 2021 uiteraard mee door!

Jan Emmens

Andre Ensing