Tynaarlo groene gemeente maar voor wie?

Tynaarlo groene gemeente maar voor wie?

Tynaarlo is een prachtige groene gemeente. Maar wie kan en mag daarvan genieten?

De PvdA vindt dat Tynaarlo de laatste jaren steeds minder toegankelijk is geworden. Voor de mensen met een welgevulde portemonnee is het hier goed toeven. Maar voor jongeren, gezinnen en ouderen die het minder breed hebben, is er steeds minder plek. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de duurste huizen van Drenthe in Tynaarlo staan. Nieuwbouw vindt vooral in de dure koopsector plaats.

Verder maken we ons zorgen over het feit dat er vaak over de hoofden van onze inwoners wordt bestuurd. De PvdA wil dan ook dat de inwoners meer zeggenschap krijgen bij die zaken die hun ook daadwerkelijk aangaan. Op naar een gemeente waar weer plaats is voor iedereen en we elkaar kennen, ontmoeten en bijstaan! De keuze is aan u!

Dure villa’s of betaalbare woningbouw?

Er wordt gebouwd in Tynaarlo maar in veel gevallen gaat het om (heel) dure woningen. De gemeente doet het liefst zaken met projectontwikkelaars die weinig belang hebben bij betaalbare woningbouw. De woningcorporaties kunnen maar mondjesmaat bijbouwen. Gevolg: Tynaarlo wordt steeds meer onbetaalbaar voor de mensen met een kleinere beurs. De PvdA vindt dit onaanvaardbaar. Het bouwbeleid moet om! In ieder project moeten naast koopwoningen ook sociale en middeldure woningen worden gebouwd, bij voorkeur bestemd voor onze eigen jongeren, gezinnen en ouderen.

Gemeente ver weg of veel dichterbij?

Veel mensen komen niet of nauwelijks in het gemeentehuis. Vries is voor hen heel ver weg. Ze hebben de gemeente niet nodig, hooguit als ze een nieuw paspoort nodig hebben. De PvdA wil dit veranderen en de gemeente dichter bij de mensen brengen. Wij stellen voor om in de keren Eelde, Tynaarlo en Zuidlaren een gemeentehuis-op-locatie te realiseren, waar iedereen terecht kan voor praktische zaken maar ook om in gesprek te gaan met de gemeente over nieuwe ideeën en projecten.

Groene energie voor weinigen of iedereen?

Veel mensen willen graag investeren in duurzame energie (bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen) maar lang niet iedereen heeft daar de financiële middelen voor. De overgang naar duurzame brandstoffen (ook wel de ‘energietransitie’ genoemd) komt zo ten goede aan de huishoudens met een hoger inkomen. Zij kunnen geld verdienen aan het isoleren van hun huizen en het gasloos wonen. De PvdA vindt dat ook mensen met een lager inkomen moeten kunnen profiteren, doordat gemeente en woningcorporaties zich voor hen inspannen.

Ieder voor zich of plek voor ontmoeting?

Drenthe was altijd de provincie van het naoberschap: we kijken hier naar elkaar om en helpen elkaar. Maar is dat nog steeds zo? Ook in Tynaarlo neemt de eenzaamheid toe, vooral onder ouderen. De PvdA wil dat er in alle dorpen een dorpshuis komt waar iedereen welkom is voor een kop koffie en een praatje. Een plek waar ook allerlei andere zaken zijn gevestigd: de bibliotheek, het welzijnswerk, de verenigingen. Het kloppend hart van het dorp voor jong en oud!

Beleid vóór de inwoners of dóór de inwoners?

Te vaak zien we in de gemeentepolitiek dat plannen en projecten ontstaan zonder dat de inwoners hierover hebben kunnen meedenken. Het zorgt ervoor dat er vaak weerstand hiertegen ontstaat en begrijpelijk: onze inwoners voelen zich niet gehoord. De PvdA wil dat Tynaarlo echt werk maakt van ‘medezeggenschap’: laat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties echt meedenken, -praten en -beslissen over het gemeentelijk beleid en het geld dat de gemeente uitgeeft.

Lelijke betonnen dozen of dorps bouwen?

Tynaarlo heeft 18 mooie kernen maar er wordt lang niet altijd even mooi gebouwd. De PvdA vindt dat er in de dorpen zelf moet worden gebouwd, op een manier die past bij hun geschiedenis. Laten we ophouden met die bedrijventerreinen en dure woningen in het groen. Maar ook met die grote nieuwe supermarkten die alleen met de auto bereikbaar zijn. We moeten weer bouwen met de menselijke maat: kleinschalig, met duurzame materialen zoals hout en in harmonie met de omgeving.