Uit liefde voor Tynaarlo

Uit liefde voor Tynaarlo

In de Partij van de Arbeid werken mensen samen voor meer saamhorigheid en gelijkwaardigheid. Iedereen krijgt kansen om zich te ontwikkelen, met aandacht en zorg voor de kwaliteit van onze leefomgeving. Een sterke overheid, die uitgaat van vertrouwen, helpt daarbij. Die zorgt voor goede en betaalbare huisvesting, goede sociale- en ondersteunende voorzieningen, werk en goed onderwijs. De overheid geeft het voorbeeld en laat zien hoe onze leefomgeving kan verbeteren.

De samenwerking van de leden van de PvdA krijgt vorm in lokale/gemeentelijke afdelingen. Die afdelingen werken samen op provinciaal en op landelijk niveau. Met elkaar bepalen de leden waar in het bijzonder aandacht aan besteed moet worden.

De leden kiezen ook de mensen die dat voor de PvdA gaan doen.

Naast de gemeenteraad, provinciale staten, Eerste en Tweede Kamer doet de PvdA mee in de 21 waterschappen. Overal waar beleid wordt gemaakt en waar geld wordt verdeeld, praat de PvdA mee. Een belangrijk voordeel daarvan is dat lokale problemen die om landelijke oplossingen vragen gemakkelijk op de juiste plek gebracht kunnen worden. Als afdeling Tynaarlo vragen wij van onze landelijke vertegenwoordigers oplossingen voor de toenemende problemen in de huishoudelijke hulp op basis van de Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de tekorten aan betaalbare huur- en koopwoningen voor mensen met een laag- of middeninkomen, waaronder jongeren. Al langer pleiten wij voor afschaffing van de marktwerking in de zorg.

In dit verkiezingsprogramma staan de keuzes die de leden in de gemeente Tynaarlo voor onze gemeente hebben gemaakt voor de periode 2022-2026. We bouwen daarbij voort op onze waarden: bestaanszekerheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Voor de PvdA belangrijke onderwerpen zijn goed en betaalbaar wonen, werk, nabije zorg en het voorkómen van gezondheidsschade. Ook hechten we veel belang aan de leefomgeving (schoon, veilig en houdbaar), toegankelijkheid, een krachtig minimabeleid en een ‘inclusieve’ samenleving waarin iedereen meedoet en ertoe doet. We zetten in op het alternatief en duurzaam opwekken van energie. Sport en bewegen, cultuur en het ontwikkelen van toerisme kunnen op onze steun rekenen. Ook wordt in dit programma aandacht besteed aan de samenwerking tussen gemeente en inwoners (medezeggenschap), de kwaliteit van het gemeentelijk apparaat en aan het geld van de gemeente. We geven dat geld liever aan mensen dan aan dingen uit, waarbij degenen die de hoogste inkomens hebben het meest bijdragen.

Voor de komende vier jaar zetten we in Tynaarlo in op drie speerpunten:

• Gezonde woon- en leefomgeving voor iedereen
  • Inwoners aan zet
  • Duurzaam en rechtvaardig

Deze speerpunten werken we hierna verder uit. We sluiten dit verkiezingsprogramma af met een overzicht van concrete plannen voor de dorpen in Tynaarlo en de ideeën van de PvdA daarbij. Over deze ideeën gaan we graag met iedereen het gesprek aan, vanuit een open en respectvolle houding naar de ander. We geloven in samenwerking en het met anderen werken aan een gemeente waar het voor iedereen goed wonen, werken en verblijven is.