Maak kennis met onze afdeling

Maak kennis met onze afdeling

De Partij van de Arbeid is opgericht in 1946 in de traditie van de sociaaldemocratie. Gemeenschapszin en saamhorigheid (solidariteit) vormen daarvan de basis. Doel is de samenleving zodanig te veranderen (progressief) dat meer gelijkwaardigheid tussen mensen bereikt wordt.

Het accent lag en ligt op het bevorderen van sociale ontwikkelingskansen en het verbeteren van leefomstandigheden van de mensen die het blijvend of tijdelijk tegen zit. Een sterke overheid, goede sociale voorzieningen, werk en goed onderwijs zijn daarvoor nodig. Het anders verdelen van vermogen (“de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten”) een belangrijke bron.

De partij kent een ledenorganisatie (vereniging) en een politieke poot. De ledenorganisatie spreekt zich uit over maatschappelijke thema’s en selecteert de mensen die daar in de politieke omgeving gestalte aan geven. Dat gebeurt op landelijk (Tweede en Eerste Kamer), provinciaal (Drents parlement) en gemeentelijk (gemeenteraad) niveau. Op elk niveau bepalen leden hun eigen politieke (lokale) doelen. De gemeenschappelijkheid zit in gedeelde waarden van sociaal democraten.

Die waarden zijn:

• Een fatsoenlijk bestaan voor iedereen. Dat is een plek waar je kunt thuiskomen, een zeker inkomen, een vangnet voor als het tegenzit en kansen voor kinderen.
  • Vrijheid. Wil zeggen dat je kunt beschikken over alle middelen die nodig zijn om mee te kunnen doen en je te ontwikkelen.
  • Gelijkwaardigheid. Dat betekent dat iedereen dezelfde kansen heeft op een goede opleiding, zeker werk, een comfortabel huis, de beste zorg en het beste onderwijs.
  • Solidariteit. Een kleine groep mensen heeft steeds meer. De overgrote meerderheid steeds minder. Beter spreiden van kennis, macht en inkomen maakt ons land eerlijker en fatsoenlijker.
  • Duurzaamheid. Een eerlijke kans op een fatsoenlijk bestaan voor iedereen. Nu, maar ook in de toekomst.

De (leden)afdeling Tynaarlo heeft in haar verkiezingsprogramma (2022) speerpunten voor de gemeente politiek opgenomen (lokale agenda). Die speerpunten hebben betrekking op: goed en betaalbaar wonen, werk, preventie, nabije zorg, de leefomgeving, in stand houden van minimabeleid, alternatief opwekken van energie, sport en bewegen, cultuur, ontwikkelen van toerisme, samenwerking tussen gemeente en inwoners (medezeggenschap), kwaliteit van het gemeentelijk apparaat en over geld dat we liever aan mensen dan aan dingen uitgeven.

De ledenafdeling van de PvdA Tynaarlo heeft een afdelingsbestuur van 4 personen. De voorzitter André Ensing is telefonisch te bereiken op nummer 06 5122 1861, email [email protected]

Bij de gemeenteraadsverkiezing van 16 maart 2022 hebben we een zetel gewonnen en heeft de  PvdA nu drie zetels in de gemeenteraad. Die worden bezet door Anneke Lubbers en Koos Dijkstra (fractievoorzitter) en Erik Gerritsen. Daarnaast bestaat de fractie uit drie  beëdigde steunleden: Carla Ensing-Compaan en Marjolein Koning en Frank van de Werf  . Vanaf april hebben we een coalitie met LT,GL,CU, PvdA en zijn daar in vertegenwoordigd met wethouder Jelbrich Peters.

Koos Dijkstra is te bereiken onder nummer 06 1000 1896, email: [email protected].

De leden houden een á twee keer per jaar een vergadering/thema bespreking, de fractie vergadert (openbaar) doorgaans in de week voorafgaand aan een raadsvergadering.

Websites (landelijk) https://www.pvda.nl en (lokaal) https://tynaarlo.pvda.nl