Fractie PvdA stelt vragen over presentatie schetsontwerp Hoofdweg en krijgt toezegging voor inloopbijeenkomst.

Door Anneke Lubbers op 14 oktober 2021

In de raadsvergadering van 12 oktober heeft de fractie van de PvdA vragen gesteld over de voortgang van presentatie van het schetsontwerp Hoofdweg.
Op de website van de gemeente Tynaarlo staat nog steeds dat er inloopavonden worden gehouden over de presentatie van de herinrichting Hoofdweg Eelde-Paterswolde. De gemeente zou naar verwachting eind september inloopavonden organiseren waarop inwoners en ondernemers op het schetsontwerp voor de Hoofdweg in Eelde-Paterswolde kunnen reageren, één avond voor bewoners en één voor ondernemers.

Het doel van de inloopavonden is om met elkaar in gesprek te gaan. Hierbij zouden zowel medewerkers van de gemeente, als het verkeerskundig bureau aanwezig. Het ontwerp wordt in de zomerperiode door een verkeerskundig bureau gemaakt, in samenspraak met de gemeente. Het bureau neemt daarbij de eerdere suggesties en aanbevelingen van belanghebbenden mee.

Wat blijkt nu? De gemeente gaat het schetsontwerp digitaal presenteren en inwoners, ondernemers en andere belangstellenden 1 week de tijd hebben om per e-mail te reageren.

En dat vindt de PvdA fractie nu zo jammer en niet conform afspraak.

Dat was immers nooit de bedoeling. Het schetsontwerp zou besproken worden tijdens inloopsessies en dan konden inwoners in gesprek met de bedenkers van het plan.

De PvdA snapt best dat de situatie door Corona wat lastig is geworden. Maar er zijn best mogelijkheden om fysieke veilige bijeenkomsten te houden, zoals o.a.: QR-code verplicht, van tevoren laten aanmelden, mensen tijdens de bijeenkomsten laten plaatsnemen, meerdere kleine bijeenkomsten organiseren etc….

De PvdA fractie, bij monde van Anneke Lubbers, laat weten dat de gemeente zich aan haar afspraken moet houden.

De inwoners hebben duidelijk behoefte aan uitleg en informatie-uitwisseling. Zij deed in de raadsvergadering een klemmend beroep op de wethouder: houd u aan de afspraak en probeer alsnog enkele inloopbijeenkomsten te organiseren.

Na een pittige discussie heeft wethouder Wiersema toegezegd dat zij alsnog een inloopbijeenkomst zal organiseren.

Anneke Lubbers

Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken

Meer over Anneke Lubbers