Steun aan initiatief BuurtBrink : vragen over ondersteuning

Door Koos Dijkstra op 9 november 2020

We stelden de volgende vragen over digitaal-platform buurtbrink.nl

We kregen een verontrust bericht van de vrijwilligers van Buurtbrink. Deze enthousiaste inwoners van Tynaarlo hebben zich nu twee jaar ingezet om dit burgerplatform te laten groeien. Ook vullen ze de sociale kaart. Dat is een overzicht van zo’n beetje alles wat er in de gemeente Tynaarlo aanwezig is op sociaal gebied. Van de € 32.000 die beschikbaar is haalt u nu in de Begroting 2021 € 26.000 af. Bovendien wordt de persoon die vanuit de gemeente contact houdt met de vrijwilligers van Buurtbrink teruggetrokken. Verder schrijft u dat de ‘sociale kaart’ van Tynaarlo klaar is. Dat is onmogelijk. Een sociale kaart verandert steeds. Dat moet bijgehouden worden, anders is het weggegooid geld. “Van de door de gemeente toegezegde ondersteuning bij het bekendheid geven aan Buurtbrink is niets terecht gekomen” schrijven de vrijwilligers. Zelfs op het verzoek om te overleggen van 10 juni bent u niet ingegaan. Begrijpelijk dat deze mensen zich afvragen waar ze zich twee jaar lang voor ingezet hebben. Met dit gedrag stelt u hen zwaar teleur en ontmoedigt u mensen die zich voor de gemeenschap in willen zetten.

We zien hier helaas een repeterend patroon van incidenten; denk aan de teleurgestelde vrijwilligers van De Stiep, Plaats de Wereld, VN Panel en Platform Burgerparticipatie Sociaal Domein. Het lijkt wel of u niet in staat bent om deze initiatieven ordentelijk en fatsoenlijk te begeleiden. Voor een gemeente die participatie zeer hoog in het vaandel heeft staan, is dat betreurenswaardig. Op deze manier raken onze inwoners het vertrouwen in de gemeentelijke overheid als partner die naast hen staat volledig kwijt.

In dit verband stellen we u graag de volgende vragen:

• Kunt u ons vertellen hoe u tegen vrijwilligerswerk in onze gemeente aankijkt, welke ontwikkeling u daarbij nastreeft en wat u concreet gedaan heeft om die ontwikkeling op gang te brengen?
  • Welke ondersteuning biedt u vrijwilligersorganisaties vanuit de gemeente?
  • Hoe beoordeelt u de kwaliteit en continuïteit van die ondersteuning?
  • Bent u bereid op zeer korte termijn in overleg te gaan met de vrijwilligers van Buurtbrink om de problematiek te bespreken en gezamenlijk tot oplossingen te komen?

In afwachting van uw reactie, bij voorbaat onze dank,

Met vriendelijke groet,

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd