Motie: Straatversiering Zuidlaren

Door Koos Dijkstra op 8 juni 2020

Om de ondernemers in Zuidlaren te ondersteunen dienen we de volgende Motie in

De raad van de gemeente Tynaarlo in vergadering bijeen op 9 juni 2020

Constaterende dat:

• Het bestuur van de VOZ een voorstel heeft om de belangrijkste winkelstraat in Zuidlaren te voorzien van vrolijk gekleurde vlaggen. Die vlaggen worden over de Stationsweg en een deel van de Millystraat opgehangen; op plaatsen waar jaarlijks de feestverlichting hangt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dezelfde, permanent aanwezige, wegoverspanning.
  • Door dit sfeer element toe te voegen hoopt het bestuur het bezoekersaantal te verhogen. Uiteraard in de verwachting, dat de gehele plaatselijke economie hiervan profiteert.
  • De Algemene plaatselijke verordening, meer in het bijzonder de “Nadere regels en uitzonderingen voorwerpen op of aan de weg” vastgesteld op 4 april 2017, staat dit plan in de weg. Het is slechts toegestaan om spandoeken voor ideële uitingen – zonder vergunning –voor maximaal twee weken langs de openbare weg te plaatsen.
  • Op grond daarvan heeft het College het voorstel van de VOZ afgewezen en naar de gemeenteraad verwezen.

Overwegende dat:

• De regeling in de Algemene plaatselijke verordening door de gemeenteraad is vastgesteld om een eind te maken aan de verrommeling door allerhande (driehoeks- en sandwichborden) in de bermen. Spandoeken met commerciële uitingen zijn verboden om te voorkomen dat die als alternatief voor borden gaan dienen. Bovendien is de exploitatie van bermreclame commercieel vergund.
  • In de regeling niet nader is omschreven wat onder ideëel verstaan wordt. Dat moet per geval beoordeeld worden. Kleurige vlaggen met alleen het Zuidlaarder wapen, een afbeelding van Berend Botje en of de tekst “Welkom” en “Tot Ziens”. zoals de VOZ voorstelt, verwijzen niet naar een direct commercieel belang. In die zin is een vergelijk met het plaatsen van sfeerverlichting in de donkere maanden op zijn plaats. De “Nadere regels en uitzonderingen voorwerpen op of aan de weg” bevatten hier geen bepaling over.
  • Het voorstel van de VOZ goed is uitgewerkt en professioneel wordt uitgevoerd.

• Het commercieel belang van de exploitant van de bermborden niet wordt geschaad.
  • Er voor de gemeente geen kosten aan de uitvoering zijn verbonden.
  • Het geen betoog hoeft dat we dit jaar onder uitzonderlijke omstandigheden leven. Onder andere plaatselijke ondernemers beleven economisch zware tijden. Het is te waarderen dat zij bereid zijn te investeren en creatief inzetten op het verhogen van de aantrekkelijkheid van het dorp.
  • De gemeenteraad al in 2017 heeft uitgesproken dat er sfeer verhogende elementen in de drie grote dorpskernen moeten worden aangebracht. Onder de titel “bruisende kernen” is daar zelfs € 250.000 voor beschikbaar gesteld. Tot op heden is dat besluit niet door het college uitgevoerd. Concrete plannen zijn er voor Zuidlaren niet.
  • Door de lokale politiek steeds wordt uitgedragen dat initiatief van inwoners/ ondernemers gewenst is bij het verbeteren van de leefbaarheid in hun omgeving. Daarbij past het dat voorstellen zo mogelijk gefaciliteerd en of alternatieven aangedragen worden. Simpel afwijzen “omdat de regels het niet toestaan” ondermijnt de (politieke) geloofwaardigheid.
  • Het bestuur van VOZ pleit voor een langjarige vergunning. Echter er is nu sprake van een uitzonderlijke en naar verwachting tijdelijke situatie. Daarbij past een tijdelijke vergunning.

Verzoekt het College:

• Om mee te werken aan het uitvoeren van het plan van de VOZ.
  • Te bepalen dat de uitzonderingssituatie duurt van 1 juli tot 1 oktober 2020.
  • Een redelijke geldelijke bijdrage te leveren uit het fonds “bruisende kernen”.

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de PvdA:

Motie: Ingediend door de fractie van de PvdA

Raadsvergadering d.d. 9 juni 2020

Agendapunt: 7

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd