Non-actief platform burgerparticipatie sociaal domein en zorgwekkende situatie VN Panel

Door Koos Dijkstra op 2 oktober 2020

Vragen aan het college van Tynaarlo

In de week van 5 tot en met 9 oktober 2020 staan we in Nederland stil bij toegankelijkheid. Een breed thema dat we in Tynaarlo vaak invulling geven met de slogan ‘iedereen doet ertoe en iedereen doet mee’. Het is een ambitie die de PvdA na aan het hart ligt en met ons velen in deze gemeente. We hebben op dit gebied een eer en een ambitie hoog te houden.

We vinden het dan ook zeer zorgelijk dat ons berichten bereiken dat het Platform Burgerparticipatie Sociaal Domein in Tynaarlo niet meer functioneert. Dit platform is geïnstalleerd door het vorige College in het najaar van 2017, als opvolger van de WMO-adviesraad en de Cliëntenraad WWB/WSW. Deze raden werkten zo, dat ze pas achteraf adviseerden als de gemeentelijke plannen uitgewerkt waren. Met de instelling van het nieuwe platform was het de ambitie om inwoners vroegtijdig, dus bij het begin van de beleidsontwikkeling, mee te laten denken en –bepalen – samen met een aantal ambtenaren. Hiermee voldoen we tevens aan de wettelijke verplichtingen vanuit de WMO en de Participatiewet.

Inmiddels staat het Platform Burgerparticipatie Sociaal Domein in Tynaarlo al meer dan een jaar op non-actief.

Diverse leden vanuit de vertegenwoordiging van de inwoners hebben het platform daarom verlaten. De fractie van de PvdA vindt dit een zeer ongewenste situatie.

Vergelijkbare zorgen hebben wij over de toekomst van het VN Panel. Het aantal leden daarvan neemt eveneens schrikbarend af. Dit hangt voor een belangrijk deel samen met het ontbreken van een toekomstperspectief voor het panel. Uw college is al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van een nieuwe adviesradenstructuur voor het sociale domein, waarin zowel het platform als het VN Panel een plek zouden moeten krijgen – gekoppeld aan een langjarige ondersteuning vanuit de gemeente. Dit huiswerk heeft u nog steeds niet opgeleverd en daarom hangt ook het VN Panel nu in de wind. Wij hebben begrepen dat het eerder een kwestie van weken in plaats van maanden is voordat het panel de werkzaamheden definitief gaat neerleggen.

Gezien de voorbeeldrol die de gemeente Tynaarlo de afgelopen jaren heeft gespeeld op het gebied van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking is dit een beschamende situatie.

Wij kunnen dit niet met elkaar laten gebeuren.

In dit verband stellen we u graag de volgende vragen:

• kunt u aangeven waarom het Platform Burgerparticipatie Sociaal Domein in onze gemeente niet meer actief is?
  • bent u het met ons eens dat de gemeente Tynaarlo door deze situatie momenteel niet meer aan haar wettelijke verplichtingen voldoet? Zo niet, waarom niet?
  • bent u van plan om het platform op zeer korte termijn nieuw leven in te blazen en zo ja: welke acties gaat u daartoe ondernemen? Zo niet, waarom niet?
  • deelt u onze zorgen over het voortbestaan van het VN Panel en zo ja: bent u bereid om ook hiervoor op zeer korte termijn in actie te komen?

In afwachting van uw reactie, bij voorbaat onze dank,

Met vriendelijke groet,

Koos Dijkstra

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo