De Hoofdweg in Eelde

Door Anneke Lubbers op 9 september 2020

Bijdrage Anneke Lubbers Raadsvergadering 8-9-2020 :

Voorzitter, de bijdrage van de PvdA zal een behoorlijk tijd in beslag nemen. Maar dat verdient dit dossier; uitgebreid kennis nemen van feiten, suggesties van bewoners aanhoren en mee laten wegen en daarna besluiten nemen.

De PvdA heeft tijdens de raadsvergadering van 3 december al op een aantal punten kritiek geleverd op de aanpak van Hoofdweg in Eelde.

Puntsgewijs even de onderwerpen die we toen noemden:

  • De inwoners hebben een tweetal informatie – en inspraakavond kunnen bijwonen, maar met de inbreng is niets gedaan. Publieksparticipatie is wederom een wassen neus.
  • We dachten dat dit College alles anders zou doen: samen, open en duurzaam. Helaas. We zijn zeer teleurgesteld in dit College en zijn bang dat ze weg kwijt zijn, c.q. de Hoofdweg kwijt zijn.
  • Het participatie proces verder vorm geven, dat was de opdracht die u op 3 december 2019 van de raad kreeg. Uit uw “feitenrelaas” maken we niet op dat er sindsdien nog met inwoners gesproken is of dat op enige wijze is gereageerd op bezorgde (soms uitvoerige) schriftelijke reacties van inwoners.

Kan de wethouder aangeven of het klopt dat de laatste aanpassingen achter het bureau zijn doorgevoerd, zonder enig nader overleg met belanghebbende/ betrokken inwoners ?

Dat was dus op 3 december.

Vandaag 8 september, zijn we bang dat het College nog steeds de weg kwijt is omdat dit College aan alle kanten laat zien dat ze ten aanzien van het inrichten van de openbare ruimte ernstig tekort schieten.
Ik noem hier enkele voorbeelden: de nog steeds bestaande parkeerproblematiek in Vries, de voor gebruikers onbegrepen Shared Space in Eelde, het Centrumplan Eelde   en nu weer de herinrichting van dit gedeelte van de Hoofdweg.

Even een paar cijfers om het beeld te schetsen.
De Hoofdweg is van de Esweg tot aan de rotonde met de Legroweg 1700 meter lang. Er bevinden zich 17 zijwegen of uitritten van parkeerplaatsen op dit traject. De eerste 700 meter is het winkelgebied van Eelde met een Shared Space regiem met een maximum snelheid van 30km/uur. In dit gedeelte bevinden zich 10 publiekstrekkende panden met parkeerruimte voor de deur.

Kijken we naar het gedeelte van de Hoofdweg tussen de Henri Dunantweg en Vennerbroek dan zien we daar een 50km/uur regiem met 30! panden met een publieksfunctie en parkeerruimte of een inrit. Voorheen was hier een groot deel van de weg ook 30km/uur, tegenwoordig is het weer 50km/uur. Een zeer diffuus beeld.

Kan de wethouder aangeven wat destijds tot die keuzes heeft geleid en waarom nu weer een andere keuze is gemaakt?

Juist in gedeelten met weinig parkeerbehoefte en weinig fietsers en wandelaars kiest men voor Shared Space en daar waar de verkeersdruk veel groter is, kiest men voor 50km/uur.

 

Alles pleit ervoor om de gehele Hoofdweg een 30km/uur regiem te geven.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft in 2014 een onderzoek gedaan naar Gebiedsontsluitingswegen en kwam tot de conclusie dat die tot de gevaarlijkste wegen van Nederland behoren. Ik geef even een aantal korte aandachtspunten weer:

  • Dit komt vooral doordat er veel ongevallen zijn tussen langzaam en gemotoriseerd verkeer.
  • Er veel ongelukken plaatsvinden op kruispunten.
  • Voetgangers en fietsers zouden niet in situaties mogen belanden waar dwarsconflicten kunnen optreden met motorvoertuigen die sneller rijden dan

30 km/uur.

  • Op kruispunten en rondom oversteekplaatsen met voetgangers en fietsers moet altijd een snelheidsbeperking (30 km/uur) gelden.

Kan de wethouder aangeven wat ze van deze onderzoeksconclusies vind?

 

Op 9 juli brengt u als College een persbericht uit waarin staat dat: Het College van B&W heeft besloten de Hoofdweg in Eelde ingrijpend aan te pakken. Met als belangrijkste conclusie: “De Hoofdweg is en blijft een 50 km weg, maar fietsers en voetgangers krijgen meer veilige ruimte”. De PvdA vraagt zich af: HOE DAN?

Want u laat weten dat:

  • De weg wordt optisch versmald door het gebruik van banden langs de fietspaden, dit om de snelheid te proberen te beperken;
  • Er worden op een aantal plaatsen zebra’s aangelegd;
  • De kruisingen worden verhoogd;

En dit zijn nu uitgerekend dingen die horen bij een 30km/uur regiem.
In de Wegenwikipedia staat dat een gebiedsontsluitingsweg gelijkvloerse voorrangskruisingen kent. Een verhoogd kruispunt is juist een gelijkwaardige kruising, dus er wordt een totaal verwarrend beeld gemaakt van een gebiedsontsluitingsweg die lijkt op een erfontsluitingsweg. Het verhogen van kruispunten is dus zeer discutabel.

Kan de wethouder mij 3 voorbeelden in Nederland noemen waar er in een 50km/uur gebiedsontsluitingsweg verhoogde kruispunten zijn aangelegd?

In de spits zal er praktisch gezien ook nauwelijks harder dan 30km/uur gereden kunnen worden. Er gaan immers 8 enorme bussen per uur over de Hoofdweg. Met alle starts en stops bij de nieuwe haltes zal er van snelheidsverlies nauwelijks sprake kunnen zijn.
Het aanleggen van zebra’s in een 50km/uur gebied is het aanbrengen van schijnveiligheid en wordt alleen maar gedaan om de indruk te wekken iets met de inbreng van de burger te doen.

Dan de bomenkap.
U laat weten dat het noodzakelijk is om 6 eiken langs de Hoofdweg te kappen. Maar het is toch van de gekke dat 6 mooie grote eiken met cultuurhistorische waarde moeten verdwijnen om vervolgens de weg optisch te gaan versmallen. Laten we de reeds bestaande optische versmalling met beeldbepalende bomen gewoon in stand houden! Uit de Bomen Effect Analyse blijkt ook dat ze duurzaam behouden kunnen blijven.

Kan de wethouder aangeven waarom tot kap van de monumentale eiken is gekozen en waarom niet het advies van BEA overgenomen is?

Dan de zorgen van de aanwonenden van de Hoofdweg.
Zij hebben de gemeente Tynaarlo duidelijk gemaakt dat iedereen absoluut achter herinrichtingsplannen van de Hoofdweg staat. Maar……..
Veel aanwonenden klagen dat er vaak hard wordt gereden. Zij zouden heel graag zien dat de Hoofdweg een 30km weg gaat worden.
Daarnaast hebben ze aangegeven dat sommige bewoners plots een bushalte voor hun deur hebben. Maar waar gaat men de fietsen stallen?

Bewoners vragen zich af wat er gebeurt met hun huizen wanneer de zware bussen 8x per uur over de Hoofdweg  gaan rijden? In het DvhN stond zaterdag 5 september een artikel met als conclusie: Langs drukke busroutes veroorzaken de stille en schonere electrische bussen onverwacht meer overlast door trillingen. Electrische bussen kunnen sneller optrekken en dragen het maximale koppel een andere manier over op de weg, Dat merken we onder meer bij bochten en vooral bij oneffenheden (zoals de verhoogde kruisingen op de Hoofdweg?) Tevens staat er dat een simpele kuil, oud asfalt of een putdeksel genoeg is om de grond – en huizen in de buurt – te laten trillen. Daarnaast maken we ons ernstig zorgen ten aanzien van de onlangs aangebrachte klinkerbestrating in het centrum van Eelde in relatie tot het hogere koppel dat de bussen hierop gaan uitoefenen.

Is de wethouder op de hoogte van dit onderzoek c.q. heeft ze dit artikel ook gelezen in het DvhN?

In dit licht vragen wij ook of de gemeente voorafgaand aan de reconstructie een nulmeeting aan de betrokken woningen aan de Hoofdweg kan verrichten. Ook zien wij graag informatie tegemoet over hoe de schade afhandeling dan in zijn werk zal gaan.

Wij vragen ons af of de wethouder ook overleg heeft gehad met de Ondernemersverenigingen over de plannen van de Hoofdweg. We kregen signalen dat de ondernemers zich zorgen maken over de voorgenomen werkzaamheden aan de Hoofdweg.  Ze vrezen voor omzetverlies, vooral na al een vervelende periode in verband met de Coronacrisis. De ondernemers pleiten overigens niet voor uitstel, maar zien wel graag een duidelijke tijdsplanning en een goede communicatie.

Kan de wethouder vertellen wanneer ze overleg heeft gehad met de Ondernemersvereniging en wat de uitkomsten hiervan waren?

Hoe nu verder?
U bespreekt vanavond de plannen met de gemeenteraad. Dan gaat u met dit ontwerp terug naar de inwoners. Nergens staat dat de inbreng van de Raad va vanavond nog meegenomen wordt in het plan.

Kan de wethouder aangeven: Waarom niet?

U gaat daarna in gesprek met de inwoners over maatwerk voor hun eigen erf en eventuele herplant per tuin. Dat is een fijn streven.

Maar de PvdA wil er ten zeerste voor pleiten dat de Hoofdweg een veilige weg gaat worden. Dus doen wij nog maar eens  een nadrukkelijke oproep aan dit college: luister serieus naar serieuze inbreng en maak een veilig en duurzaam ontwerp in plaats van onveilig knip- en plakwerk.

Graag horen wij de reactie van de wethouder c.q. van het College.

Anneke Lubbers

Anneke Lubbers

  Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken

Meer over Anneke Lubbers