Update Toegankelijkheid gemeentelijke website

Door Koos Dijkstra op 7 oktober 2020

Onlangs was het in Nederland de Week van de Toegankelijkheid. Wij vroegen het gemeentebestuur naar de stand van zaken omtrent de gemeentelijke website (www.tynaarlo.nl). Deze had op 23 september geheel en goed toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Helaas was dat nog niet het geval. De website is doorgemeten en scoorde een ‘C’, op een schaal van A tot en met E. Nog veel te winnen dus. Ook is het taalgebruik op de website aan de moeilijke kant. Uit de antwoorden van het College van BenW op onze vragen lijkt niettemin dat men bereid is hier wat aan te doen. Eindelijk overigens eens heldere antwoorden en geen ontwijkende formuleringen. Ook dat is winst.

We lopen de vragen en de antwoorden even langs:

1. U geeft aan op de website dat de ‘eerste stappen zijn gezet’ om deze verder toegankelijk te maken. Kunt u aangeven wat deze eerste stappen zijn?

‘Terugkomend op uw vraagstelling; de status van de website is dat de eerste maatregelen zijn genomen. Omdat de resultaten uit het toegankelijkheidsonderzoek van 2018 geen actueel beeld meer geven, en omdat de toegankelijkheidseisen aan verandering onderhevig zijn, is er een nieuw onderzoek ingepland op 1 mei 2021. Wanneer de resultaten van dit  toegankelijkheidsonderzoek bekend zijn, weten we precies waar we staan en kunnen we een ontwikkelplan en planning maken voor de nog aan te passen onderdelen. De test wordt uitgevoerd door Firmground. Een onafhankelijk bureau met ruime ervaring en expertise op het gebied van toegankelijkheid. We hadden overigens graag eerder willen testen, maar dat hebben we verkeerd ingeschat. Gezien het grote aantal onderzoeken wat op dit moment wordt gedaan, hadden we de test eerder moeten aanvragen.’

1. U heeft destijds het VN Panel ingezet om de website te (laten) bouwen, een uitstekend initiatief. Voelt u ervoor het panel nu opnieuw – twee jaar later – bij een evaluatie te betrekken en gezamenlijk te onderzoeken hoe de verbeterpunten aangepakt kunnen worden?

‘Dat lijkt ons een uitstekend idee. Het natuurlijke moment hiervoor is wanneer we de resultaten uit het hierboven omschreven toegankelijkheidsonderzoek ontvangen. Dan kunnen we de aandachtspunten vanuit de techniek combineren met de praktijkervaring en kennis van het VN Panel. Wij zullen te zijner tijd in contact treden met het panel om een geschikte aanpak te bespreken.’

1. Bent u bereid nadere aandacht te schenken aan de leesbaarheid van de teksten op de website?

‘Ja, daartoe zijn wij bereid. De leesbaarheid van teksten had reeds onze aandacht, maar wat u schrijft klopt. Ook hierin zijn zeker nog verbeteringen aan te brengen. Als we dit goed willen aanpakken, moeten we eerst een totaalbeeld qua leesniveau van teksten opstellen en aan de hand daarvan aan de slag gaan. Ook hiermee starten we in ieder geval na het bekend worden van de onderzoeksresultaten, of zoveel eerder als de werkplanning toelaat.’

Toegankelijkheid gemeentelijke website  onze eerste bijdrage :

In de week van 5 tot en met 9 oktober 2020 staan we in Nederland stil bij toegankelijkheid. Dit jaar is het thema digitale toegankelijkheid. Vandaag vond een symposium plaats van de provincie Drenthe in samenwerking met de 12 Drentse gemeenten en CMO Stamm. Daarbij kwamen verschillende ervaringsdeskundigen aan het woord over de omgang met websites van overheden.

Naast dit symposium is er nog een andere Drentse activiteit in de Week van de Toegankelijkheid. Drentse Ambassadeurs van het VN-verdrag Handicap hebben een handreiking gemaakt waarmee ze de toegankelijkheid van gemeentewebsites en de provinciewebsite in kaart willen brengen. Wij kregen inzage in het rapport dat voor de gemeente Tynaarlo is gemaakt.

Daaruit blijkt onder meer dat:

• de website van de gemeente Tynaarlo nog niet aantoonbaar voldoet aan de Europese standaard EN 301 549/WCAG 2.1. Overheidswebsites hadden hier per 23 september aan moeten voldoen. U constateert dat ook zelf op www.tynaarlo.nl/toegankelijkheid;
  • uit de test met de website WCAG blijkt dat de website op een groot aantal punten al goed functioneert;
  • uit een selectie van 10 pagina’s met https://www.accessibility.nl/tools/leesniveau blijkt dat het leesniveau bij het merendeel van de pagina’s op niveau C1 ligt. Het taalgebruik is daarmee aan de moeilijke kant;
  • de voorleesfunctie werkt goed;
  • nadere aandachtspunten zijn: de externe websites zoals de Afvalwijzer zijn moeilijk toegankelijk en het meldformulier openbare ruimte is complex in te vullen.

In dit verband stellen we u graag de volgende vragen:

• u geeft op de website aan dat de ‘eerste stappen zijn gezet’ om de website nog verder toegankelijk te maken. Kunt u aangeven wat deze eerste stappen zijn?
  • u heeft destijds het VN Panel ingezet om de website te (laten) bouwen, een uitstekend initiatief. Voelt u ervoor het panel nu opnieuw – twee jaar later – bij een evaluatie te betrekken en gezamenlijk te onderzoeken hoe de verbeterpunten aangepakt kunnen worden?
  • bent u bereid nadere aandacht te schenken aan de leesbaarheid van de teksten op de website?

In afwachting van uw reactie, bij voorbaat onze dank,

Met vriendelijke groet,

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd