PvdA vraagt aandacht voor duidelijke gemeenteberichten

Door Koos Dijkstra op 21 januari 2020

De fractie van de PvdA is van mening dat de inwoners van Tynaarlo er zeker van moeten zijn dat het gemeentebestuur hen informeert over zaken die hen aangaan.

Dat is immers een belangrijke voorwaarde om ‘mee te kunnen doen’ in onze samenleving.

In dit verband heeft de PvdA-fractie het College van BenW met een brief aandacht gevraagd voor de publicatie van gemeentelijke mededelingen.

De PvdA is opgevallen – en de fractie krijgt er ook vragen over uit de gemeenschap –  dat de gemeentelijke mededelingen soms nogal summier zijn en aan duidelijkheid te wensen over laten. Het gaat vaak over mededelingen met betrekking tot de inrichting van de gebouwde omgeving en daarmee dus zaken die mensen direct (kunnen) raken.

Enkele recente voorbeelden:

• “Reguliere omgevingsvergunning verleend Schelfhorst nabij nr. 20 te Paterswolde; het tijdelijk (10 jaren) transformeren van weilanden”. Wat betekent dat?
  • “Aanvraag omgevingsvergunning diverse locaties in Vries, Eelde en Zuidlaren; het planten van zes bomen en het plaatsen van drie kunstwerken”. Op welke plekken dan precies?
  • “Publicatie Besluit maatwerkvoorschrift Activiteitenbesluit”. Wat is dat?
  • “Reguliere omgevingsvergunning verleend Vriezerweg 14 c te Tynaarlo; het wijzigen van het gebruik”. Welk gebruik?

Alleen door contact op te nemen met de behandelend ambtenaar kunnen inwoners achterhalen of zij in hun belangen geraakt worden. Dat kan, zo meent de PvdA, ook voor het College van Tynaarlo niet de bedoeling zijn. Onduidelijke berichten staan op gespannen voet met het streven naar een voor iedereen ‘toegankelijke’ informatievoorziening.

De PvdA vraagt daarom het College van BenW om binnen de gemeentelijke organisatie aandacht te vragen voor de inhoudelijke kwaliteit van mededelingen: ‘Probeer te bewerkstelligen dat die voortaan voldoende duidelijk en informatief zijn.’

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd