Door Koos Dijkstra op 6 mei 2021

Vragen over : Verkoop aula’s Paterswolde en Zuidlaren

Op 11 juni 2019 heeft de gemeenteraad ingestemd met de nota “Begraven in Tynaarlo, Terugblik en toekomst v3”. Hierin is de volgende passage opgenomen over de (nog) twee aula’s die de gemeente in eigendom heeft.

“De gemeente heeft 2 aula’s in eigendom, in Eelde en Zuidlaren. Deze worden beheerd of gehuurd door een begrafenisondernemer of vereniging. Op de begraafplaats in Vries staat ook een aula maar die is niet in ons eigendom. De aula in Eelde ligt niet op de begraafplaats maar aan de Bähler Boermalaan. Dit gebouw is in 1964 gebouwd en is bouwkundig sterk verouderd. Door de huurder van het gebouw is de binnenkant opgeknapt en er is groot onderhoud geweest aan de koeling in het gebouw. Bij deze aula moet rekening worden gehouden met grote kosten als het gebouw onderhoud moet hebben of (deels) vernieuwd moet worden. De aula in Zuidlaren is een aantal jaar geleden volledig opgeknapt en gerenoveerd. Deze aula zit in de boerderij op de begraafplaats zelf. Voorstel is om de aula’s af te stoten als die gelegenheid zich voordoet. Het is geen kerntaak van een gemeente om aula’s in eigendom te hebben en de bijbehorende kosten voor het beheer en instandhouding zijn hoog en worden niet terugverdiend”.

De aula in Zuidlaren wordt verhuurd aan “Uitvaartvereniging Zuidlaren”. De aula in Eelde-Paterswolde wordt verhuurd aan “Helpt Elkander”. Bij brief d.d.15 december 2020 heeft u de huurovereenkomst van beide verenigingen per 1 januari 2022 opgezegd. Dit met inachtneming van de contractueel bepaalde opzegtermijn van twaalf maanden.

• Verwacht u dat beide verenigingen de gebouwen op 1 januari 2022 ontruimd hebben?

Uw motief is “Het in eigendom hebben van aula’s behoort niet tot de kerntaak van een gemeente. Daarnaast zijn de bijbehorende kosten voor het beheer, instandhouding en eventuele verduurzaming van de gebouwen hoog en worden deze kosten niet terugverdiend, wat vanuit de wet markt en overheid geëist wordt”.

Mondeling hebt u nadien aan beide besturen meegedeeld dat zij het door hen gehuurde pand ter overname  aangeboden krijgen, tegen een marktconforme prijs.

• Is het juist dat u de verenigingsbesturen nog niet heeft geïnformeerd over de verkoopvoorwaarden en de prijzen? Zo ja, wanneer gaat u dat wel doen?
  • Is het gemeenten toegestaan om aula’s in eigendom te hebben, ook al is het geen kerntaak?
  • Hebt u met de besturen van de verenigingen onderzocht of en hoe de kosten meer in evenwicht kunnen komen met de opbrengsten, alvorens te besluiten tot verkoop van de panden?

Wij hebben de stellige indruk dat de gemeenteraad bij bespreking van een eerdere versie van deze nota er nadrukkelijk voor gepleit heeft de beide aula’s niet te verkopen. In de hiervoor aangehaalde nota staat het voorstel om de aula’s af te stoten “als die gelegenheid zich voordoet”. Dat suggereert niet direct dat de gemeente zich in zal spannen om van de gebouwen af te komen.

• Wat is er sedert medio 2019 veranderd, waardoor u de tijd nu rijp acht u in te spannen om de panden af te stoten? Ziet u bijvoorbeeld potentiële kandidaten voor koop?

Uitvaartverenigingen hebben behoefte aan ruimtes voor het opbaren en het afscheid nemen van overledenen. Het gebruik (de functies) van een aula hoort bij onze begraafcultuur. Aula’s hebben een sterk maatschappelijk belang. Zo maakt het gebruik van de aula’s deel uit van de verzekeringsvoorwaarden van beide uitvaartverenigingen.

Vastgoedtransacties vinden geheel onder verantwoordelijkheid en bevoegdheid van het college plaats. Dat is ons bekend. Waar wij ons zorgen over maken is de impact van de manier waarop u het (overhaaste) afstoten van deze aula’s aanpakt.

U zegt de huur op en biedt de panden te koop aan, maar u weet nog niet tegen welke voorwaarden en welke prijs. Hierbij gaat u voorbij aan de vraag of de uitvaartverenigingen voldoende kapitaalkrachtig zijn of kunnen worden (en op welke termijn) om de panden aan te kopen. De opzegtermijn is ondertussen ruim 4 maanden verstreken, maar de verenigingen weten nog niet waar ze aan toe zijn.

• Vindt u het vanuit het oogpunt van uw maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het welzijn van de inwoners van Tynaarlo niet uw opdracht om de uitvaartverenigingen te helpen bij het tijdig vinden van een alternatief?
  • Houdt u vast aan de contractueel bepaalde opzegtermijn of bent u bereid om in overleg met de besturen een eventueel langere overgangstermijn vast te stellen?
  • Bent u van plan om bij verkoop zo nodig een gebruiksrecht te vestigen voor de uitvaartverenigingen?

We zien uw reactie met belangstelling tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Koos Dijkstra,

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo.