Leefbaar Tynaarlo beschuldigt de PvdA van schending van de integriteit.

Door André Ensing op 1 augustus 2021

Wellicht heeft u er via de media al iets van meegekregen, maar momenteel is er een hetze gaande vanuit de fractie van Leefbaar Tynaarlo richting onze afdeling en met name ook gericht tegen ons afdelingslid Kees de Graaf. Wij kunnen dit niet over onze kant laten gaan en daarom hebben wij onderstaande verklaring opgesteld zodat u precies weet wat er speelt.

Andre Ensing, afdelingsvoorzitter

Leefbaar Tynaarlo beschuldigt de PvdA van schending van de integriteit.

Wat is er aan de hand.

Enkele inwoners hebben zich verenigd in het initiatief “Tynaarlo goed gehoord”. Zij zijn van mening dat bestuurlijk Tynaarlo nog weinig handen en voeten geeft aan deelname van inwoners aan beleidsvorming door de gemeente. Daarom hebben zij het college uitgedaagd om hen, de initiatiefgroep, een kans te geven het beter te doen. Het college heeft aanvankelijk zeer afwerend op dit voorstel gereageerd. Als PvdA hebben wij daar vragen over gesteld. Wellicht mede onder invloed daarvan is het college tot een ander inzicht gekomen en heeft ze besloten de initiatiefgroep een kans te geven. Er is ook een bescheiden subsidie toegekend. De groep zal rapporteren aan het college en de gemeenteraad. Inmiddels is de groep met de uitvoering van haar dorpenronde begonnen. Uit de eerste reacties stijgt het beeld op dat de groep daadwerkelijk inwoners bereikt en in elk geval wat los maakt.

Leefbaar Tynaarlo (LT) stelt nu, bij monde van raadslid John Franke, vragen aan het college over dit initiatief. LT heeft meerdere grieven. Uiteraard laten we de beantwoording van de vragen over aan het college. Echter op de belangenverstrengeling die Franke suggereert willen we krachtig reageren.

Franke noemt enkele personen met naam en functie en vele anderen niet. Het lijkt of hij dit doet om aan te tonen dat er sprake is van een groep mensen met bedenkelijke bedoelingen. Wij betreuren het dat hij er aan voorbij gaat dat het mensen zijn die al vele jaren hebben geparticipeerd in Tynaarlo, in overleggroepen die in deze bestuursperiode zijn opgeheven of door het college verwaarloosd zijn. We noemen het VN panel (welke gevolgen heeft gemeentelijk beleid voor mensen met een beperking of handicap), de adviesraad sociaal domein (opgeheven, nota bene een wettelijk verplicht orgaan) en het platform burgerparticipatie (opgeheven). Er wordt al vier jaar door het huidige college over een nieuw overlegorgaan gepraat, maar dat is er nog steeds niet.

Schokkend vinden we het dat Franke de suggestie wekt dat een van onze fractieleden een geldelijk belang zou kunnen hebben bij dit initiatief. Het gemak waarmee hij zijn verdachtmakingen lanceert is ronduit stuitend. Kennelijk beseft hij niet dat hij hiermee, zonder enig bewijs, mensen beschadigt en het broze onderlinge vertrouwen ernstig schaadt. Wij nemen hier nadrukkelijk afstand van.

Wij juichen het toe dat leden van de PvdA meedoen aan inwonersinitiatieven. Immers, mensen die politiek actief zijn, worden geacht goede dingen voor de gemeenschap te doen. Partij politiek speelt daarbij geen rol. Misschien is dat binnen de gelederen van LT anders. Wellicht draait daar wel alles om partijbelang

(“Zoals de waard is ….?”).

Ook Franke’s verdachtmaking dat Tynaarlo goed gehoord in feite een campagne activiteit van de PvdA is, onderbouwt hij niet. Franke beweert dat meerdere leden van de initiatiefgroep lid zijn van de PvdA. Wij dagen hem uit om namen te noemen.

Als PvdA eisen wij dat LT met bewijzen komt of haar beschuldigingen openlijk, dat houdt in via een brief aan ons, het college, de raad en de media, intrekt en excuses aanbiedt.

Beschouwend vragen wij ons af waarom Franke zijn beschuldigingen namens LT uit. Kan hij niet verdragen dat enkele inwoners doen wat LT alleen maar beloofd heeft? Is het uit algehele frustratie over het uitblijven van politiek succes?

Hoe dan ook, de PvdA betreurt het dat LT zoveel moeite doet om Tynaarlo goed gehoord te diskwalificeren en de initiatiefnemers verdacht te maken. Zij zouden geprezen moeten worden om hun niet aflatende inzet om inwoners betrokkenheid in Tynaarlo te verbeteren. Nota bene de misschien wel belangrijkste wens van Leefbaar Tynaarlo.

André Ensing, voorzitter afdelingsbestuur,

Koos Dijkstra, fractievoorzitter.

André Ensing

André Ensing Voorzitter Zevenhuizerweg 39 9761 AD Eelde Tel: 06- 51 22 18 61 E-Mail: [email protected]