Door Kees de Graaf op 25 april 2016

Voortgang projecten: het blijft mistig

Dat ruimtelijke projecten lang duren weten we in Nederland al langer. Ook Tynaarlo is hier geen uitzondering op. We vroegen het college maar weer eens naar de voortgang van het Prins Bernhardhoeve-terrein en Zuidlaren en het centrumplan in Eelde. Het antwoord: u hoort van ons.

• Over het PBH-terrein kon het college ons melden dat er inmiddels wel een nieuw plan van ontwikkelaar Leyten ligt. Dat wordt nu door de gemeente getoetst en doorgerekend. De onderhandelingen zijn gaande; de raad wordt nader geïnformeerd. De hekken die door de ontwikkelaar zijn geplaatst blijven staan. Supermarkt Albert Heijn blijft in de wachtkamer met het plan (en de verleende vergunning) voor een tijdelijke winkel op het terrein.
  • Ook bij het Centrumplan Eelde is het college nog in gesprek, in dit geval met projectontwikkelaar VastGoud. Hier worden geen mededelingen over gedaan. Zo blijft onduidelijk of ook de voorzijde van de locatie garage Koops op korte termijn in ontwikkeling kan worden genomen.
  • Verder waren we benieuwd hoe het staat met het groenonderhoud in de wijk De Fledders in Vries. Zoals bekend is dit een wijk waar het groen het belangrijke rol in het stedenbouwkundig ontwerp speelt. Bij de behandeling van de perspectievennota, eind juni 2015, zegde het college toe aan de raad dat er ‘najaar op het Plan van Aanpak onderhoud De Fledders wordt teruggekomen’. Dat is echter niet gebeurd. Het college geeft nu aan dat men geen specifieke visie heeft op het groenonderhoud in de wijk. Geen overtuigend verhaal dus. Er is wel een rapport over het groen in de wijk, maar het enige dat daaruit is voortgekomen is een gewijzigd maaischema.
  • Tenslotte de starterswoningen in Yde. De twee woningcorporaties willen hierin niet investeren. Ontwikkelaar Hofstra Hulshof onderzoekt nu samen met geïnteresseerde jongeren of er een project met sociale koopwoningen van te maken is.