Hoe spreken we onze inwoners aan
Aan:
het college van Burgemeester en Wethouders
Kwestie:
In het begin van deze raadstermijn hebben we er bij herhaling aandacht voor gevraagd dat u uw inwoners betitelt als klant.
Onjuist, want u heeft geen klant-relatie met uw inwoners.
Inwoners zijn voor een aantal zaken simpelweg aangewezen op uw organisatie.
Ze hebben geen keus, ze kunnen niet om u heen.
In juni 2015 hebt u dat ook ingezien en toegezegd deze benaming uit uw woordgebruik te schrappen.
We constateren dat dat steeds beter lukt.
Maar we constateren ook dat u de telefoon in het gemeentehuis nog steeds opneemt met de vermelding dat de beller verbonden wordt met het “klant contactcentrum” van de gemeente.
Als er één moment is waarop u de toon voor de muziek bepaalt, dan is het op dat moment.
En u weet, wat je zegt maakt meer indruk dan wat je schrijft.
Naar aanleiding van bovenstaande kwestie hebben wij de volgende vragen aan u:
– Bent u het met ons dat het de duidelijkheid (en geloofwaardigheid) dient als u schriftelijk zowel als mondeling dezelfde woorden kiest?
– Bent u het met ons eens dat de term “klant contactcentrum” niet past bij uw streven om van de benaming klant af te komen als u uw inwoners bedoelt?
– Wanneer wijzigt u de benaming van dit organisatieonderdeel in een meer passende?
Met vriendelijke groet,
Namens de raadsfractie van de PvdA in de gemeente Tynaarlo
Koos Dijkstra