Waarom waren we er niet bij: ‘’Regenboogstembusakkoord”.

Door Koos Dijkstra op 7 maart 2022

Afgelopen zaterdag ondertekenden vier politieke partijen het ‘’Regenboogstembusakkoord”. Zij beloven zich met beleid en met geld hard te gaan maken voor de LHBTI-gemeenschap (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender, en intersekse personen). Wij waren daar niet bij. Daardoor kan de indruk ontstaan dat LHBTI gemeenschap voor ons niet meetelt.

Het tegendeel is waar. Wij staan met overtuiging achter deze doelgroep. Voor ons doet ieder mens ertoe, ongeacht seksuele geaardheid, handicap of stoornis, ras, geloof of op welke grond ook onderscheid wordt gemaakt.

De PvdA wil inclusief beleid voeren.

Dat is ook het uitgangspunt van de gemeentepolitiek. Dat wil zeggen, dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de belangen van alle inwoners. Als er nieuwe plannen worden gemaakt, dan moet er vanuit elke invalshoek naar gekeken worden. Daarbij is het belangrijk om speciale behoeften te kennen. Dat is moeilijk en dat is de afgelopen vier jaar nog te weinig “uit de verf” gekomen. Maar dat is wel waar wij ons voor blijven inzetten.

Zoals altijd vragen belangenorganisaties, vooral in aanloop naar verkiezingen, toezeggingen van politieke partijen. Daar zijn veel voorbeelden van, ideëel en commercieel. Waar dat overeenkomt met onze overtuigingen wil de PvdA daar op ingaan. Maar we willen geen valse verwachtingen wekken door dingen toe te zeggen waarvan wij denken dat we die (nog) niet waar kunnen maken.

Zo is Tynaarlo is al vijf jaar regenbooggemeente. Dat wil zeggen dat de gemeente actief beleid ontwikkelt voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender, en intersekse personen (LHBTI’s). Met alle respect voor de goede bedoeling, maar daar is de afgelopen jaren nauwelijks iets van terecht gekomen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ook de PvdA in Tynaarlo nog weinig aandacht gehad heeft voor LHBTI onderwerpen.

Helaas geldt dit voor meerdere ambities, zoals het VN panel (advisering over aanpassingen voor mensen met een beperking) dat met veel elan door de gemeenteraad is opgericht, kreeg nauwelijks steun van de gemeente. Het convenant “Dementievriendelijke gemeente”, vier jaar geleden ondertekend door de wethouder; niets mee gedaan.

Wij verwachten meer van gerichte verbeteringen op basis van dialoog en zullen ons daarvoor inzetten. We hebben hierover contact gezocht met de initiatiefnemers van het stembusakkoord.

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra