Koos Dijkstra blikt terug en vooruit

29 maart 2022

Koos Dijkstra werd geïnterviewd door de Krant van Tynaarlo, evenals de 9 andere lijsttrekkers van de partijen die meededen aan de recente gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA was de enige partij die substantieel meer stemmers trok dan in 2018, een mooi resultaat. Hieronder zijn antwoorden op drie vragen van de krant.

Komt de uitslag overeen met jullie verwachting?

‘Wij zijn er heel blij mee dat we als enig van de al in de raad aanwezige partijen flink meer stemmen hebben gekregen dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezing. Alle andere partijen hebben stemmen verloren. Dat Leefbaar toch een zetel meer krijgt heeft met de rekenregels te maken. We zien het als bewijs van vertrouwen in onze duidelijke standpunten en onze positief kritische opstelling. We waren wel verrast, want de landelijke trend voorspelde niet veel goeds.’

Wat betekent jullie eindresultaat voor de toekomst van Tynaarlo?

‘We gaan er ons best voor doen om te zorgen dat mensen die dat nodig hebben door de gemeente gesteund en geholpen worden. Of het nou gaat om huisvesting, hun gezondheid of financiële zorgen.
Ook willen we bereiken dat inwoners waar mogelijk en zinvol (mede)zeggenschap krijgen over hun leefomgeving. Dat begint bij het bepalen van het probleem en niet pas bij het beoordelen van voorgestelde oplossingen. En we zetten ons in voor meer betaalbare woningen (huur en koop). We streven naar leefbare dorpen met voorzieningen op dorpse schaal. We willen duurzaamheid bevorderen, op een voor iedereen haalbare manier.’

Welke coalitie geniet jullie voorkeur?
‘De komende jaren zullen we de rekening krijgen voor al het geld dat nu gebruikt wordt om de problemen van deze tijd het hoofd te bieden. Ook de gemeente gaat het merken. Dan vinden wij het belangrijk dat in elk geval de meest kwetsbare mensen toch verzekerd blijven van een goed bestaan. Tegelijk willen we er ook voor zorgen dat de gemeente financieel gezond blijft. En dat er nu eindelijk eens knopen doorgehakt worden op de onderwerpen die we in ons verkiezingsprogramma hebben opgenomen. Wij willen samenwerken met alle partijen die bereid zijn hier harde afspraken met elkaar over te maken.’