Door Erik Gerritsen op 28 september 2022

Vragen over een eerlijk minimumloon

Fractie PvdA en Groenlinks – eerlijk minimumloon en aanbestedingen

Steeds meer werknemers komt het water aan de lippen te staan, nu de energierekening soms meer dan een derde van salarissen opslurpt, mensen iedere week minder in hun boodschappenkar kunnen leggen, en naar het werk reizen ook steeds duurder wordt;

Op 14 september is de Europese richtlijn voor eerlijke minimumlonen aangenomen, die onderstreept dat een toereikend minimumloon minstens 60% van het bruto mediaanloon en 50% van het bruto gemiddelde loon zou moeten zijn. Dit komt voor Nederland neer op een minimumloon van tenminste 14 euro per uur.
Werknemers in dienst van de gemeente hebben sinds de laatste cao-onderhandelingen wel een toereikend minimumloon, maar dat is lang niet altijd het geval voor werknemers, zoals de vuilnisophalers, thuishulpen of taxibuschauffeurs, die in opdracht van de gemeente werken.

PvdA en GroenLinks vinden het belangrijk dat het college binnen de eigen mogelijkheden van de gemeente stappen onderneemt. De gemeente kan via aanbestedingen bijdragen om werknemers uit de armoede te houden. Bijvoorbeeld door eerlijke betaling als voorwaarde te stellen.

In dit verband hebben wij de volgende vragen:
 Kunt u nagaan hoeveel werknemers die opdrachten voor de gemeente uitvoeren op dit moment minder dan 14 euro per uur verdienen?
 Wordt bij aanbestedingen voor het verrichten van werk en inkoop van diensten, in zijn algemeenheid gelet op de sociale aspecten, in het bijzonder een toereikend minimumloon voor alle werknemers die voor onze gemeente werken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wordt dit vormgegeven?

Wij zien uw antwoorden met buitengewone belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Erik Gerritsen (PvdA) Arie Meerman (GroenLinks)

Erik Gerritsen

Werkzaamheden Al meer dan 30 jaar werkzaam voor de grootste vakbond van Nederland in verschillende functies. Gewerkt als jurist op het gebied van arbeidsrecht, sociale zekerheid en ambtenarenrecht. Nu al meer dan 20 jaar belangenbehartiger en onderhandelaar voor collectieve arbeidsvoorwaardenregelingen, met name in de overheidssector. Motto Wees vriendelijk tegen de ander. Je weet nooit welke