Vragen aan College over stand van zaken verkoop aula’s begraafplaatsen

Door Koos Dijkstra op 4 februari 2022

Ruim een jaar geleden hebt u de uitvaartverenigingen van Eelde en Zuidlaren als het ware de stuipen op het lijf gejaagd door voor hen totaal onverwacht de huurcontracten van de beide aula’s (die al 30 jaar liepen) per 1 januari van dit jaar op te zeggen. Begrijpelijkerwijs zorgde uw bericht voor grote onrust en onzekerheid bij de uitvaartverenigingen en hun leden.

Uw bedoeling is/was de gebouwen af te stoten. Formeel juridisch staat u in uw recht, maar wij vonden en vinden dit niet de manier om met gebruikers van gemeentelijke gebouwen om te gaan.

Overigens zien wij hier een patroon. Met bijvoorbeeld de gebruikers van de dorpshuizen ging het niet anders. En ook met de bestuurders van de belbus in Vries-Zuidlaren en manege Laarwoud deed u het. U stelt betrokkenen eerst voor voldongen feiten en pas in tweede instantie komt er na druk van buiten een gesprek op gang. Voor een gemeentebestuur dat participatie hoog in het vaandel heeft staan, vinden wij dat een bijzondere werkwijze – maar dat terzijde.

Middels eerdere vragen hebben we er bij u op aangedrongen in overleg te treden met de verenigingen om samen te zoeken naar een dragelijke oplossing.

De fractie van de PvdA blijft bezorgd over het goed kunnen functioneren van de uitvaartverenigingen op onze begraafplaatsen en in het verlengde daarvan over de kwaliteit van dienstverlening en de menselijke waardigheid bij teraardebestellingen.

Daarom vragen we u gericht:

wat is de stand van zaken rondom de aula’s? U bent opgeroepen om in overleg te treden met de uitvaartverenigingen, wat is hiervan de uitkomst? Hoe gaat het verder?

We kijken weer uit naar uw reactie, bij voorbaat onze dank,

Met vriendelijke groet,

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd