9 januari 2024

Nieuwjaarsbijeenkomst Zeegse de toespraak van de voorzitter

Hieronder de toespraak van Andre op de Nieuwjaarsbijeenkomst

Laat ik om te beginnen jullie mede namens de andere  bestuursleden van de afdeling Tynaarlo een heel mooi rood/groen en vooral verbindend 2024 toe te wensen.

Ik ben van nature een optimistisch mens en begin daarom dan maar met het goede nieuws:

• In 2023 kreeg de PvdA landelijk 4000 nieuwe leden erbij
  • Voor onze afdeling betekende dit 20 nieuwe leden
  • Bij de 2e Kamerverkiezing in november werd de combinatie Groen Links-PvdA met afstand de grootste in de gemeente Tynaarlo. In Drenthe waren wij de enige die dit hebben kunnen realiseren.

NEDERLAND EN DE NEDERLANDERS ZIJN OP DRIFT GERAAKT.

Dit tekende zich al af bij eerdere verkiezingen. De uil van Minerva van de FvD steeg tot grote hoogte, maar is alweer zo goed als verdwenen. Bij de verkiezing van de Provinciale Staten in maart 2023 kregen we een herhaling van zetten.

De BBB met 1 zetel in de 2e kamer profiteerde optimaal van de compleet mislukte introductie van de stikstofplannen van de regering en wist dit te combineren met de vermeende onvrede in de regio.

Wie herinnert zich niet de lange rijen tractoren op de snelwegen, de opgeworpen brandende barricades en de dreigende situatie bij het huis van minister vd Wal. In vele provincies werd BBB de grootste partij en landelijk scoorde het gemiddeld 24% hetgeen overeenkomt met zo’n 28 kamerzetels. We zijn nu een half jaar verder. Het kabinet Rutte 4 is inmiddels gestruikeld over de asielproblematiek en we mochten op 22 november weer naar de stembus.

De VVD speelde een spelletje machtspolitiek door het kabinet te laten vallen. Maar ze kreeg vervolgens daarvoor het deksel op de neus. Het niet langer uitsluiten van de PVV zette de deur naar Wilders wijd open.

Het politieke landschap werd weer volkomen over de kop gehaald. Ineens was daar het new kid on the block, Pieter Omtzigt.  Jarenlang gediend in de CDA fractie als dossiervreter en nu voor zich zelf begonnen als NSC met als speerpunten: o.a. bestuurlijke vernieuwing, bestaanszekerheid, beperken immigratie.  De NSC sprak blijkbaar veel (onteveden) kiezers aan en kwam met 20 zetels de kamer binnen, hetgeen grotendeels ten koste ging van de BBB die van het gepeilde aantal van 28 zetels er maar 7 wist te verzilveren. Het droeve hoogtepunt kregen we op de verkiezingsavond om 21.00 uur al te horen. Daar waar we uitgingen van een nek aan nek race tussen Groen Links-PvdA, VVD en NSC bleek de PVV van Geert Wilders ineens als grootste uit de bus te komen met een voorspelling van 35 zetels. Bij de definitieve vaststelling werden het er uiteindelijk. 37.

De PVV, in het zadel geholpen door de VVD, heeft de anti Islam en immigratietrom voluit bespeeld. De Nederlander werd volop op 1 gezet zonder daarbij te melden wie die Nederlander dan echt is. Zijn dat ook de statushouders of de mensen uit de LHBTIQ+ beweging?.

Zijn al die PVV beloften geen loze beloften?. Denk even terug aan het verkiezingsdebat van SBS6 waarbij Frans Timmermans de maat werd genomen door Wilders op een vraag van een ingehuurde dame over het afschaffen van het eigen risico . Het zou morgen geregeld moeten en kunnen zijn volgens Wilders. Een paar weken later zegt Wilders in de kamer dat hij geen toverstokje heeft om dat zo even te regelen. Opportunisme ten top.

Als je de cijfers achter het aantal zetels van de PVV ziet dan slaat je de schrik om het hart. De kiesdeler bedroeg 69.551 stemmen. Dat betekent dat er voor die 37 zetels ruim 2,5 miljoen mensen op de PVV hebben gestemd.

Veel daarvan ging ten koste van de kleine rechtse partijen, de  BBB en de NSC.

Dat er problemen zijn in ons land moge duidelijk zijn, denk alleen maar aan:

• De toeslagenaffaire met de institutionele discriminatie
  • De bodemdaling tgv van de aardgaswinning in Groningen in Drenthe.
  • De asielproblematiek in o.a. Ter Apel
  • De crisis in de woningbouw

Veel bewindslieden die op deze dossiers betrokken waren, menen dat ze met een uitgesproken excuus hun rol kunnen verkleinen zonder dat ze consequenties verbinden aan hun handelen. Nou ja, er was 1 met een goed moreel kompas, Lodewijk Asscher. De stelling van Lodewijk was: zolang ik onderdeel ben van het probleem kan ik geen onderdeel zijn van de oplossing en hij vertrok.

De tweedeling in het land wordt groter, het aantal miljardairs en miljonairs stijgt maar aan de andere kant stijgt het aantal mensen die van de voedselbank en andere hulpinstanties gebruik moeten maken nog veel meer. Het is toch onbestaanbaar dat er kinderen naar school gaan met een lege maag. Vervolgens lees je in de krant van 3 januari dat we met de jaarwisseling voor 110 miljoen euro de lucht in hebben geschoten. Hierbij is de illegale handel nog niet eens meegenomen.  Eigenlijk te triest voor woorden.

MAAR HOE GING HET EIGENLIJK MET ONS?

Als ik kijk naar de lokale situatie dan ben ik zeer blij met de manier waarop onze fractie- en steunfractieleden onder leiding van Koos Dijkstra opereren. Loyaal aan het coalitieprogramma maar toch ook bereid om hun afwijkende standpunt met verve te verdedigen. Ik denk hierbij aan de geplande supermarkten op het voorterrein van de Prins Bernhardhoeve. Onze fractie vervult ook een prima rol als katalysator binnen de coalitie.

De fractie heeft met Anneke Lubbers ook een uitstekende vervangend raadsvoorzitter in huis en vergeet ook niet de rol van Marjolein Koning als voorzitter van de Raadswerkgroep Mens en Maatschappij en die van Marike Langebeek als voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein. De overige leden van het team, Erik Gerritsen, Carla Ensing-Compaan en Frank van der Werf mogen natuurlijk ook niet onvermeld blijven. Dan hebben we natuurlijk ook nog onze wethouder, Jelbrich Peters, altijd fris en fruitig en een verademing haar in de raadszaal aan het woord te horen.

Ze heeft ook een neus voor publiciteit, haar foto sierde menigmaal de (lokale) kranten en ze wist met haar muntjesactie voor de Zuidlaardermarktkermis zelfs de landelijke pers te halen. Dat geldt overigens ook voor de energietransitie waarbij onze gemeente Tynaarlo de 1e plaats heeft bereikt.

Beste mensen, we mogen trots zijn op partijgenoten die de belangen van onze inwoners zo goed behartigen maar die ook de uitgangspunten van de PvdA hierbij niet uit het oog verliezen.

Na de ledenraadpleging binnen PvdA en GL bleek dat een overweldigende meerderheid gestemd had voor het vormen van één fractie met een gezamenlijke kieslijst en programma. Op het gevoerde proces is niets aan te merken, een ieder heeft zich uit kunnen spreken.

De campagne werd voortvarend opgepakt, zowel landelijk, gewestelijk en op plaatselijk niveau. We werden voortdurend bijgepraat in campagnecalls, landelijke bijeenkomsten voor de coördinatoren. De stemming was prima en de peilingen zagen er goed uit.

Ook op lokaal niveau hebben wij samen op een zeer mooie en constructieve wijze samengewerkt en campagne gevoerd. Het resultaat is bekend, zoals gezegd werd onze combinatie als enige in Drenthe de grootste. Wij konden de PVV storm in Tynaarlo weerstaan.

De landelijke uitslag kwam als een mokerslag binnen. Dit bleek ook tijdens onze laatste ALV, zorgen alom.  De vergadering besloot om dit een brief aan de 2e. Kamerfractie en partijbestuur kenbaar te maken. De tekst van de brief opgesteld door Corke van der Weijden en Margreeth de Boer gaat hierbij.

Partijgenoten, er is werk aan de winkel, we zullen schouder aan schouder moeten staan om onze sociaal democratische en groene boodschap op een positieve manier weer onder de aandacht van de bevolking te brengen zodat wij beetje bij beetje het geschonden vertrouwen kunnen terugwinnen. Als afdeling zullen we over de hoofdthema’s (wonen, bestaanszekerheid en klimaat in het komend jaar een aantal thema-avonden beleggen.

Ik wens ons een strijdbaar, motiverend en verbindend 2024 toe. Laten we daar het glas op heffen.