De PvdA in de afgelopen bestuursperiode

Door Kees de Graaf op 18 februari 2022

We hebben de resultaten van de coalitie van Leefbaar Tynaarlo, GroenLinks, D66, CDA en ChristenUnie op een rij gezet (https://tynaarlo.pvda.nl/nieuws/een-blik-terug-de-resultaten-van-de-coalitie-in-tynaarlo/). De logische vervolgvraag is dan: wat heeft de PvdA in de oppositiebankjes dan wel bereikt? Een overzicht van de afgelopen 4 jaar inzet op onze drie speerpunten: goed en betaalbaar wonen, zorg voor iedereen dichtbij en ‘erbij horen’.

Sterk gemaakt voor plan Hoofdweg Eelde met betrokkenheid aanwonenden en ondernemers

De Hoofdweg moet vernieuwd worden, onder meer omdat het fietspad tot een van de slechtste van Drenthe behoort. We hebben aangedrongen op de aanpak hiervan (samen met de Hunebedstraat). Hiervoor voerden we diverse publieksacties (zoals het aanbieden van een Sinterklaasletter aan de aanwonenden). De gemeente maakte aanvankelijk toch weer zelf een ontwerp voor de vernieuwde Hoofdweg, zonder de omgeving daarbij te betrekken. De PvdA zorgde ervoor dat het onderwerp steeds in de raad opnieuw werd geagendeerd waardoor de wethouder uiteindelijk koos voor een betere aanpak van het proces.

Inzet voor openbare toiletten

We hebben gepleit voor de realisatie van openbare toiletten in onze dorpskernen. Zeker mensen met maag- en darmproblemen moeten snel een toilet kunnen bereiken. Ook voor toeristen is dit een welkome voorziening. Het College voelde er uiteraard niets voor; de ondernemers in de dorpen moesten dit zelf maar oplossen. In Zuidlaren hebben particulieren samen met het VN Panel actie gevoerd, diverse ondernemers stellen nu hun toilet op verzoek beschikbaar.

Langjarige aanstelling ombudsvrouw

De ombudsvrouw neemt zaken in behandeling van bewoners die zich niet goed gehoord en/of behandeld voelen door de gemeente. De PvdA deed het voorstel om deze functie te creëren en na een succesvolle proef is de ombudsvrouw nu langjarig aangesteld.

Steun voor VN Panel, Buurtbrink en Platform Burgerparticipatie

De gemeente Tynaarlo slaagt er maar heel moeilijk in om goed om te vangen met burgerinitiatieven. In de beginfase worden ze aanvankelijk wel ondersteund maar als het nieuwe eraf is, mogen de bewoners het verder zelf opknappen. Met regelmaat vroeg onze fractie hiervoor aandacht bij het College van BenW en de gemeenteraad.

Toegankelijkheid gemeentelijke teksten en website

Toegankelijkheid heeft niet alleen met gebouwen en openbare ruimte te maken. Het gaat ook over de manier waarop de gemeente communiceert met haar inwoners. De taal die hierbij wordt gebruikt, moet begrijpelijk zijn. Dat is nog niet het geval en de PvdA hamert erop dat alle schriftelijke uitingen van de gemeente aan de eisen van toegankelijkheid voldoen. Denk aan de website maar ook bijvoorbeeld aan brieven die mensen thuis ontvangen.

Geld voor hartkastjes

Hoewel het om een beperkt bedrag ging, voelde het College van BenW er aanvankelijk niet voor om – net als alle andere Drentse gemeenten – geld in te zetten voor een provinciedekkend netwerk van AED’s. Per motie riepen we op dit wel te doen en in het najaar van 2020 kwam het geld alsnog beschikbaar.

Waardering voor onze vrijwilligers

Onze vrijwilligers zijn het cement van de samenleving: zij zorgen voor verbinding tussen mensen. Voor de PvdA reden om aandacht hiervoor te vragen en bij het College van BenW de opdracht neer te leggen om hen een jaarlijkse attentie te geven. Dit is in 2021 voor het eerst gebeurd (een bon voor koffie met gebak).

Terrassen langer open

Bij de uitbraak van Corona hadden onze horeca-ondernemers het van meet af aan zwaar te verduren. We hebben er bij de gemeente op aangedrongen dat zij langer dan normaal in najaar en winter hun terrassen open mochten houden (en daarvoor geen extra belasting hoefden te betalen).

Straatversiering Zuidlaren

De ondernemers van Zuidlaren wilden het dorp versieren met spandoeken. De PvdA stelde een motie op waarmee de gemeente dit initiatief mogelijk maakte.

Steun voor De Stiep, D’Aanloop en Plaats de Wereld

Ook de sociale ontmoetingscentra in de gemeente hadden het de afgelopen jaren lastig. De gemeente dreigde in een aantal gevallen de financiële steun in te trekken: op die momenten trok de PvdA aan de bel.

Steun voor de gebruikers van de aula’s op de begraafplaatsen

De gemeente wil na 30 jaar de aula’s op de begraafplaatsen verkopen en zegde daartoe eenzijdig de huurcontracten op. Wij vonden dat geen stijl (de uitvaartverenigingen uiteraard ook niet). Dus het College gevraagd om eerst eens in gesprek te gaan met de gebruikers van de aula’s. Opnieuw een voorbeeld van hoe lastig dit College het vond in de afgelopen periode om normaal met organisaties in de gemeente te communiceren.

Nieuwjaarsreceptie

In veel andere gemeenten in Drenthe en bij de provincie Drenthe vindt na Oud en Nieuw traditiegetrouw een nieuwjaarsreceptie plaats. Een mooi moment om elkaar te ontmoeten. In Tynaarlo was de receptie afgeschaft, wij slaagden er met een motie in deze weer georganiseerd te krijgen.

Buurtbudgetten

Al in de vorige bestuursperiode vroeg de PvdA aandacht voor de kansen van ‘kerngericht’ werken. Oftewel: geef buurten en dorpen zelf de mogelijkheid vorm te geven aan hun toekomst. Onder meer door ze een budget mee te geven dat naar eigen inzicht mag worden besteed. Onze suggestie is uiteindelijk wel opgepakt en op drie plekken in Tynaarlo worden hier nu de eerste ervaringen mee opgedaan.

Alternatieve woonvormen Vries Zuid

In de nieuwe woonbuurt Vries-Zuid moet ook ruimte komen voor andere vormen van wonen, bijvoorbeeld in de vorm van tiny houses. De PvdA zorgde ervoor dat drie plekken in Vries-Zuid hiervoor zijn aangewezen.

Aanleg Tiny Forest

Onder meer in Eelde is een begin gemaakt met de aanleg van de tiny forest. De PvdA zag dat de IVN hiervoor locaties zocht en attendeerde de gemeente op deze mogelijkheid. In Eelde is er inmiddels een gerealiseerd.

Plakzuilen voor maatschappelijke organisaties

Op een aantal plekken in de gemeente kunnen maatschappelijke organisaties op gemeentelijke zuilen hun evenementen aanplakken. Resultaat van een gemeenschappelijke motie van PvdA en Leefbaar Tynaarlo.

Tiny Houses Café

In 2018 organiseerde de PvdA een zeer druk bezocht politiek café over de kansen van tiny houses. Met onder meer inleidingen van architect Haiko Meijer (ONIX Architecten), twee medewerkers van de gemeente Midden-Drenthe (over Lievingerveld) en raadslid Anneke Lubbers. Inmiddels hebben meer dan 300 huishoudens zich gemeld bij de PvdA met concrete belangstelling voor deze woonvorm in onze gemeente.

Raadswerkgroep Duurzaamheid ingesteld

Duurzaamheid is een uitermate belangrijk onderwerp, ook voor de gemeente. Om dit onderwerp vanuit de raad goed te kunnen begeleiden, hebben wij met succes voorgesteld om hiervoor een raadswerkgroep in te stellen.

Vragen over voorzieningen voor mensen met bescheiden portemonnee

De PvdA bewaakt de mogelijkheden voor mensen met een minimuminkomen in onze gemeente nauwgezet. Laatste actie in dit verband was een verzoek aan de gemeente om voor deze groep gratis mondkapjes en Corona-testen ter beschikking te stellen.