Een jaar coalitie in Tynaarlo, wat heeft het ons gebracht?

Door Koos Dijkstra op 25 mei 2023

Een jaar coalitie in Tynaarlo, wat heeft het ons gebracht?

Bij de gemeenteraadsverkiezingen haalde de PvdA een klinkende overwinning en gingen we van twee naar drie zetels. We vormen met Leefbaar Tynaarlo, GroenLinks, Christen Unie en Gemeente Belangen een coalitie in de raad. Onze politieke doelen zijn opgenomen in het Coalitie Akkoord “iedereen hoort erbij en doet ertoe”. Met uitzondering van Gemeente Belangen heeft elk van de coalitiepartijen een wethouder geleverd. Voor ons is dat Jelbrich Peters. Na dit eerste jaar maken we de balans op.

De insteek was en is samenwerken en plannen tot uitvoering brengen. Het liefst met alle raadsfracties, maar vooral met onze inwoners.

Na de gewenningsperiode lukt het samenwerken in de raad steeds beter. Om inwoners meer zeggenschap te geven is het plan om de vergaderstructuur van de raad aan te passen. Binnenkort worden daarover besluiten genomen. Daarna worden de aanpassingen bekend gemaakt.

Wethouder Jelbrich Peters is voortvarend bezig met het bestrijden van armoede en het bevorderen van verduurzaming.

Naast het uitvoeren van diverse landelijke regelingen heeft Jelbrich een lokaal crisisfonds ingesteld. Dat crisisfonds biedt een vangnet voor mensen die door de hoge inflatie en kosten van energie hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Bijzonder is dat hierbij niet uitgegaan wordt van het wettelijk sociaal minimum. Bij de beoordeling wordt gekeken naar het besteedbaar inkomen en de persoonlijke situatie van het huishouden (maatwerk dus). Ook bijzonder is, dat een bijdrage uit het fonds als gift geldt. Die hoeft niet terugbetaald te worden en geldt niet als inkomen. Zo wordt het recht op andere regelingen niet beperkt. Ook hoeft er geen belasting over betaald te worden.

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom stelt de gemeente ook een subsidie beschikbaar voor activiteiten die de financiële zelfredzaamheid van inwoners vergroten. Denk bijvoorbeeld aan inwoners die elkaar helpen met de financiële huishouding.

Nieuw armoedebeleid is in ontwikkeling. We moeten af van deel-armoede beleid met allerlei potjes Onze gemeente leent zich uitstekend voor een proef om het anders te doen. Daarnaast komt er eind dit jaar een nieuwekadernota werk en inkomen.

Op het vlak van duurzaamheidsbevordering was en is Jelbrich onder andere actief met: de transitievisie warmte, de laadpalenvisie, het gemeentelijk water en rioleringsplan, de inzet van elektrische deelauto’s, inzet van energiecoaches en de lokale klimaat adaptatie strategie.

De fractie heeft in het bijzonder aandacht gehad voor de verbetering van de lonen van onze ambtenaren en voor gelijke beloning van mannen en vrouwen binnen de gemeente. Ook kregen we raadsbrede steun voor onze motie om landelijk aandacht te vragen voor loonsverbetering voor mensen werkzaam in de werkvoorziening.

We blijven onze inzet geven aan diegene die het nodig hebben.

De komende periode zijn we van plan meer de dorpen in te trekken en in contact te zijn met inwoners.

Fractie en steunfractie PvdA Tynaarlo

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra