De Krant van Tynaarlo in gesprek met Koos Dijkstra

3 maart 2022

Kennismaking

‘Het is een versimpeling. Maar je vindt dat we samen leven en het dus met elkaar moeten doen (links) of je gelooft meer in het individu (rechts). Ik hoor tot de eerste groep. De afgelopen twee jaar ben ik in mijn gelijk gesterkt. We moeten en kunnen niet zonder elkaar. Mijn carrière speelde zich af in de zorg. Tussen mensen die op anderen zijn aangewezen. Tegenwoordig heb ik meerdere bezigheden. Naast de lokale politiek, rijd ik op de belbus, werk ik in museum de Wachter en zet ik me in voor KWF Kankerbestrijding. Al bijna 40 jaar is Zuidlaren de woonplaats van mijn echtgenote en mij. Twee zoons en schoondochters en vier kleinkinderen completeren ons gezin.’

Waarover bent u het meest tevreden als u terugkijkt op de afgelopen vier jaar?

‘Werkelijk heel blij ben ik met de manier waarop we er met elkaar in geslaagd zijn om door de coronacrisis te komen. De overgrote meerderheid van onze inwoners hield zich aan de regels, liet zich vaccineren en bleef zich voor ons allen inzetten, als zorgverlener, ambtenaar, vrijwilliger, mantelzorger, ondernemers en noem maar op. Ondanks het voor velen, soms enorme, persoonlijke leed. Politiek heeft de PvdA steeds oog gehad en aandacht gevraagd voor belangen en betrokkenheid van inwoners. Sprekend voorbeeld: op ons initiatief is de inspraak over de aanpak van de hoofdweg in Eelde overgedaan. Aanleiding was de grote ontevredenheid daarover van inwoners.’

Waarover bent u het minst tevreden als u terugkijkt op de afgelopen vier jaar?

‘We kregen een college dat het helemaal anders zou gaan doen. Hoofdpijndossiers, zoals de centrumontwikkeling van Zuidlaren en Eelde, zouden voortvarend opgepakt worden. Inwoners werden lekker gemaakt met participatie. Maar helaas. We zijn in vier jaar nauwelijks opgeschoten.’

Waarom moeten mensen in 2022 op uw partij stemmen?

‘De PvdA maakt zich al jaren druk over tal van zaken waarin mensen een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Denk aan goed en betaalbaar wonen, werk en nabije zorg. Maar ook aan een goede, veilige leefomgeving en een samenleving waarin iedereen meedoet en ertoe doet. We denken aan de generaties van nu en morgen en zetten in op het alternatief en duurzaam opwekken van energie.

De komende jaren gaan we hier volle kracht mee door. We hebben drie speerpunten:

• Gezonde woon- en leefomgeving voor iedereen. De vraag naar goed en betaalbaar wonen is groot. Maar huizen bouwen kost tijd. De gemeente komt zelf in actie om het aanbod van huisvesting voor alle leeftijdsgroepen te vergroten. Eventueel in tijdelijke woningen. Bibliotheken willen we houden, buurthuizen zo mogelijk uitbreiden naar meer dorpen. Dat zijn de plekken van ontmoeting en worden plaatsen waar de gemeente aanwezig is. Zo willen we het contact met de gemeenschap verbeteren.
  • Inwoners aan zet. Inwoner (mede)zeggenschap willen we verbeteren en verankeren door te bevorderen dat in elke dorpskern een dorpsraad komt. Onder andere om plannen te maken voor de toekomst van het eigen dorp. Voor bijzondere vraagstukken worden adviesgroepen ingesteld. De gemeenteraad blijft het beslissende orgaan. Inwoners worden al bij de probleembeschrijving betrokken en niet pas als er al voorstellen voor oplossingen zijn. We zullen er duidelijk over zijn of en welke ruimte er is voor medezeggenschap. Geduld hoort hierbij.
  • Duurzaamheid betaalbaar en rechtvaardig. We moeten deze aarde leefbaar houden. Daar leveren we ook in Tynaarlo onze bijdrage aan. De PvdA let erop dat iedereen mee kan doen en mee kan profiteren van de overgang naar duurzame energie.’

Welk thema weegt voor jullie het zwaarst tijdens de komende verkiezingen?

‘Wij willen onze sociale voorzieningen, de WMO en de jeugdzorg op peil houden.’

Wat is uw drijfveer voor politiek?

‘Als je wat wilt doen aan het verbeteren van de positie van de mensen die het minder goed getroffen hebben, dan is de lokale politiek daar een goede plaats voor. Ook al zijn het misschien kleine zetjes, uiteindelijk verandert de koers.’

Verbinding met provincie en Den Haag

‘De fractie maakt eigen keuzes voor Tynaarlo. Daarnaast werkt de fractie samen met de provincie en de Tweede en Eerste Kamer. Zo hebben we invloed op het bestuur van Drenthe en Nederland en kunnen we ook iets doen aan dingen die ons hier hard raken. Of het nou gaat om bevolkingsonderzoek (‘de borstenbus’), de AOW, eigen bijdragen in de zorg, aardbevingsschade, duurzaamheidssubsidies, het gemeentefonds of geld voor jeugdzorg.’