Update : Centrumontwikkeling Zuidlaren

Door Erik Gerritsen op 14 juni 2023

De fractie van de Partij van de Arbeid is blij dat het college na een langdurig traject, nu met een voorstel naar de raad komt over de invulling van het voorterrein van de voormalige Prins Bernhard Hoeve.

We zijn blij te constateren dat aan de opmerkingen over het geringe aantal vierkante meters voor de cultuur- en maatschappelijke functies tegemoet is gekomen. In het voorstel wordt goed onderbouwd dat voorlopig met 1000 m2 rekening wordt gehouden en dat dit voldoende zou moeten zijn. Dat er ook nog een aparte horecavoorziening zou moeten komen, zijn we minder van overtuigd. Zuidlaren is al ruim bedeeld met horeca. Wel zou horeca wat ons betreft een plek moeten krijgen kunnen in het cultuurhuis.

Dat de bibliotheek hier een plek gaat krijgen is een mooi initiatief en doet recht aan de centrale plek die de bibliotheek in onze samenleving verdient. Ook de aandacht voor de ruimtelijke inpassing van het gebouw in de eerste rooilijn is terug te zien, zodat er niet ineens een kolos van een gebouw komt te staan.

Het voorziene aantal m2 voor de zorgfuncties is behoorlijk groot, en de PvdA wil graag van de wethouder weten welke zorgvoorzieningen er op het oog zijn, en of daar al een realistische verwachting over kan worden gegeven.

We vragen wel aandacht voor het feit dat nu de bibliotheek, supermarkt, medische voorzieningen en De Ludinge geconcentreerd gaan worden in het centrum. Voor met name oudere bewoners aan de westkant van Zuidlaren heeft dit grote gevolgen. Het betekent dat zij een behoorlijke grote afstand moeten gaan afleggen. Dat zien we wel als een punt van zorg.

Maar we hebben ook andere zorgen, of liever gezegd zien we grote bezwaren. En die bezwaren gaan over het situeren van twee supermarkten op het PBH-terrein. Onze bezwaren vallen uiteen twee onderdelen, namelijk aan de ene kant de gevolgen van het Didam-arrest en de nakoming van het raadsbesluit uit december 2021, en aan de andere kant de verkeersdruk op de Brink Oostzijde. Onze bezwaren uit 2021, worden dan ook helaas niet weggenomen in met dit raadsvoorstel.

Eerst het Didam-arrest en het raadsbesluit uit december 2021. Onderdeel van het raadsbesluit uit 2021 is dat bij de invulling van maximaal 2 supermarkten het aantal beschikbare vierkante meters supermarktruimte wat uit het winkellint verhuist naar de PBH, in het winkellint komt te vervallen. In het raadsvoorstel is niet te lezen hoe het college dit waarborgt, en dat valt naar onze mening in de gekozen opzet ook niet te garanderen.

Want alleen bij toewijzing aan de twee huidige supermarkten zouden deze voorwaarden kunnen worden ingevuld. Maar het college kiest voor een tender. Daarmee resteert de niet te verwaarlozen kans dat er uiteindelijk een derde en mogelijk zelfs 4e supermarkt in het centrum van Zuidlaren komt. Als dat de mogelijke uitkomst is, voldoet het besluit niet aan het eerdere raadsbesluit en moet alleen al daarom niet doorgezet worden.

Verrassend is trouwens ook om in het verkeersonderzoek van Roelofs te lezen dat bij de berekeningen er van wordt uitgegaan dat Jumbo vertrekt uit het huidige pand (voetnoot 4 pag. 33) en daar een andere detailhandel wordt gevestigd. Er staat bovendien dat dit direct verbonden is aan de realisatie van de supermarkten op het PBH-terrein.  In paragraaf 5.1 komt dit terug en wordt daarnaast vermeld dat aan de Stationsweg 33 Action vertrekt en daar een supermarkt terugkomt. De PvdA-fractie vraagt af zich waar deze informatie op gebaseerd is.

Minstens een even groot bezwaar betreft de verkeersituatie aan de Brink Oostzijde. Uit de prognoses blijkt dat bij realisatie van de voorgestelde invulling van het voorterrein en de wijk Laarhove, het op de Brink OZ daar veel te druk wordt met lange rijen auto’s en gevaarlijke situaties tot gevolg. Een toename van maar liefst 50%!

De voorgestelde oplossingen zijn naar de mening van de PvdA niet afdoende. Er wordt hoogstens een beetje bijgebogen om “de groei af te vlakken”. Maar afvlakken van de groei betekent nog steeds dat het daar drukker met autoverkeer zal worden. En dat is weer slecht nieuws voor de fietsers en voetgangers.

Waarom wordt niet gekozen voor de meest voor de hand liggende oplossing? Uit het verkeersonderzoek blijkt namelijk dat het verschil tussen 1 of 2 supermarkten tot maximaal circa 2.900 verkeersbewegingen (tabel 3.1 p. 27)  per dag scheelt.

En laat dat nu net ongeveer in de prognose voor het grootste deel de toename van het gemotoriseerde verkeer op de Brink OZ zijn! Wat de PvdA betreft is 1 supermarkt op het PBH terrein de meest gewenste richting die we op zouden moeten gaan. Voorkomen is beter dan genezen.

Dan tot slot nog een vraag aan het college over een van de kanttekeningen in het raadsvoorstel, namelijk de verwachte stikstoftoename. Voor een dergelijk belangrijk onderwerp worden er erg weinig woorden aan gewijd. Het komt erop neer dat we te zijner tijd maar moeten zien of en hoe de stikstoftoename gecompenseerd kan worden. Daarmee kan het hele plan nog in duigen vallen. Valt er iets voor te zeggen een quick-scan uit te laten voeren om een inschatting te kunnen maken?

Alles overziend, zijn er naast de beslist positieve punten de nodige bezwaren en vragen van de PvdA-fractie. We horen dan ook graag de reactie van het college.

Deze bijdrage werd uitgesproken in de raadsvergadering van 6 en of 7 juni Reactie college : Gezien de hoeveelheid opmerkingen en bezwaren zal er op zeer korte termijn een extra informatie bijeenkomst worden ingezet voor raadsleden en toegankelijk voor  inwoners.

Erik Gerritsen

Werkzaamheden Al meer dan 30 jaar werkzaam voor de grootste vakbond van Nederland in verschillende functies. Gewerkt als jurist op het gebied van arbeidsrecht, sociale zekerheid en ambtenarenrecht. Nu al meer dan 20 jaar belangenbehartiger en onderhandelaar voor collectieve arbeidsvoorwaardenregelingen, met name in de overheidssector. Motto Wees vriendelijk tegen de ander. Je weet nooit welke

Meer over Erik Gerritsen