Nieuwsflits nr 12 met oa begroting-raadswerkgroepen en werkbezoeken

Door Carla Ensing-Compaan op 28 november 2022

Link naar originele Nieuwsflits : Bekijk deze nieuwsbrief in een browser.

Energiearmoede
Ook in onze gemeente zijn er mensen en gezinnen die in de problemen komen door de hoge energie rekening. De wethouder wil niet wachten op de uitgewerkte plannen van het kabinet, maar zou nu al iets willen ondernemen. Wat inwoners nu al kunnen doen is om via loket Werkplein Drentsche Aa in Assen een aanvraag te doen voor een financiële bijdrage. Maar dat moet dit wel beter onder de aandacht gebracht worden bij onze inwoners.
De gemeente doet al diverse dingen zoals informatiebijeenkomsten organiseren en rond rijden met de klussenbus om mensen te helpen met energie maatregelen.
Dit alles is nog onvoldoende en er moet dus meer gebeuren. Mensen die het nodig hebben worden moeilijk bereikt.
Wethouder Peters (PvdA) roept daarom inwoners op met concrete ideeën te komen hoe en wat we kunnen doen om de mensen te bereiken die in de problemen dreigen te komen. Ook roept ze alle organisaties op om in de eigen achterbannen te kijken waar mensen ondersteuning nodig hebben of hulp bij de aanvraag.

Raadsvergadering 27 september:
Schriftelijke vragen minimumloon PvdA en GL.
We hebben samen met Groen Links vragen gesteld over het uitbetalen van een beter minimumloon voor werknemers bij aangenomen werk van bedrijven en instellingen die door de gemeente worden ingezet.
Naar aanleiding van deze vragen hebben diverse regionale media aandacht besteed aan dit onderwerp, zoals de Krant van Tynaarlo. hier de link naar het artikel : https://dekrantvantynaarlo.nl/pvda-en-groenlinks-willen-inzicht-in-vergoedingen-voor-arbeid/

Vragen over een eerlijk minimumloon
Fractie PvdA en Groenlinks – eerlijk minimumloon en aanbestedingen Steeds meer werknemers komt het water aan de lippen te staan, nu de energierekening soms meer dan een derde van salarissen opslurpt, mensen iedere week minder in hun boodschappenkar kunnen leggen, en naar het werk reizen ook steeds duurder wordt; Op 14 september is de Europese richtlijn voor eerlijke minimumlonen aangenomen, …
Meer lezen. Fractie PvdA en Groenlinks – eerlijk minimumloon en aanbestedingen

Raadsvergadering 8 november
Dit was een lange vergadering, want het was de begrotingsbehandeling.
Een korte weergave van onze bijdrage: (voor de volledige bijdrage zie artikel hier onder)
De leden van de PvdA vinden het belangrijk dat inwoners van Tynaarlo vertrouwen kunnen hebben in hun gemeentebestuur. Het gemeentebestuur waar de PvdA deel van uitmaakt. Persoonlijk contact met ambtenaren en wethouders is daarvoor belangrijk.
Het is daarom belangrijk om ontmoetingsplekken (zoals buurthuizen en bibliotheken) in stand te houden. Ook willen we bevorderen dat ambtenaren en wethouders zich daar regelmatig laten zien. Om te ontdekken hoe dit het best vorm kan krijgen, gaan we een voorstel ontwikkelen voor een proef “ambtenaar in de buurt”.
Inwoners moeten mee kunnen denken en invloed hebben op de plannen die de gemeente maakt. Participatie is het toverwoord. Wij bedoelen daar (mede)zeggenschap mee
Te vaak werd de betrokkenheid van inwoners beperkt tot meepraten over een afgerond voorstel. Dat leidt vaak tot teleurstelling van de deelnemers. Wij zullen er streng op toezien dat onze wethouders al bij de probleemstelling de in aanmerking komende inwoners betrekken. En dat ze inwoners ook steeds heel duidelijk vertellen wat er wel en niet van hen verwacht wordt en wat er met hun ideeën wordt gedaan.
Ingediende moties door de PvdA (of mede ingediend):
Motie humane opvang voor asielzoekers:
De PvdA wil voorkomen dat de gemeente vluchtelingen op straat moet zetten als het centrum in Paterswolde gesloten wordt. Met een motie roepen we het college op om tijdig voor alternatieve opvangplekken te zorgen. De motie “humane opvang voor asielzoekers” is unaniem aangenomen door de raad.
Hier de link naar de motie: Motie humane opvang van asielzoekers – november 2022
Motie bibliotheken:
Tynaarlo zal niet meer de Drentse gemeente zijn die verreweg het minste geld aan bibliotheken besteedt. Sinds 2014 is er flink bezuinigd op bibliotheken in Tynaarlo. Momenteel gaat er 9,80 euro per inwoner naar bibliotheken, terwijl andere gemeenten in Drenthe vaak rond de veertien tot twintig euro per inwoner aan ‘leeshuizen’ besteden.
Alle reden om nu een motie in te dienen om te komen tot 3 volwaardige bibliotheken in de 3 grote kernen; het liefst geïntegreerd in wijkcentra en het bedrag per inwoner omhoog naar 14 euro.
Ook deze motie werd unaniem aangenomen.
Hier de link naar de motie: Motie bibliotheken

Motie beplanting rotondes en snippergroen:
Naar aanleiding van het opruimen door de gemeente van een bloemenperk in Eelde is er actie ondernomen om dit nu in goede banen te leiden. Het College werd gevraagd het huidige beleid aan te passen en richtlijnen op te stellen voor beplanting en onderhoud van rotondes/snippergroen (waar moet beplanting en een eventueel te plaatsen reclamebord qua afmeting en veiligheid aan voldoen).
Deze motie werd aangenomen en zie hier de link naar de tekst van de motie:motie snippergroen/rotondes

Begrotings behandeling 8 november 2022
Hier de bijdragen van de coalitie waar we als PvdA deel van uitmaken daar onder de bijdrage met opvattingen van onze PvdA-fractie: Bijdrage voor de begrotingsbespreking op 8 november Leefbaar Tynaarlo, Groen Links, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en Gemeente Belangen Na de gemeenteraadsverkiezingen hebben wij: Leefbaar Tynaarlo, Groen Links, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en Gemeente Belangen gezamenlijk plannen …

En verder nog:

WERKBEZOEKEN
Wateringzuivering
In het kader van informatievoorziening is de fractie naar de wateringszuivering in Eelde geweest. Opmerkelijk: voor een frisse neus hoef je daar niet heen.
Wel was het indrukwekkend te zien hoeveel water er binnenstroomt en wat er voor nodig is om het schoon te kunnen lozen in het oppervlakte water.
Het kost steeds meer moeite om het water schoon te verwerken; vooral het gebruik van hygiënische doekjes zorgt voor veel verstopping en schade aan het milieu.
Na filtering vind men allerlei voorwerpen. Zo is er een rariteiten kast waar bijzondere voorwerpen bewaard worden, hier lag bijvoorbeeld een kunstgebit in.

Gemeentewerf
Ook een werkbezoek aan de gemeentewerf in Tynaarlo zorgt voor een inkijkje in wat en hoe ons afval opgeslagen en verwerkt wordt. Ons is opgevallen dat de meedewerkers er met veel passie aan werken om onze gemeente schoon en opgeruimd te houden het hele jaar rond.

Marjolein Koning nieuwe voorzitter Raadswerkgroep mens en maatschappij
Marjolein is nieuw als beëdigd steunfractielid in onze fractie en gaat vol ambitie het voorzitterschap op zich nemen van de nieuwe raadswerkgroep Mens en Maatschappij. (voorheen raadswerkgroep Sociaal Domein) Via haar werk en haar interesse heeft ze veel affiniteit met het sociale werkveld.
Daarnaast maakt Erik Gerritsen deel uit van deze werkgroep.

Raadswerkgroep duurzaamheid.

De nieuwe Raadswerkgroep duurzaamheid gaat op 23 november van start. Namens de PvdA maken Carla Ensing en Koos Dijkstra deel uit van deze werkgroep. In deze RWG komt onder andere de laadpalenvisie voor onze gemeente aan de orde.

Koos Dijkstra fractievoorzitter
Carla Ensing-Compaan

Raadswergroep omgevingsvisie

De laatste vergadering was op 26 oktober en daarin werd besproken wat er in de visie moet komen te staan. In het nieuwe jaar komt er een nieuwe omgevingsvisie ter besluitvorming in de raadsvergadering.

Namens onze fractie nemen Anneke Lubbers en Frank van der Werf daar aan deel.

Komende periode :
• Dinsdag 22 november Gemeenteraadvergadering 20.00 uur
• Maandag 28 november Fractievergadering 19.00 uur
• Donderdag 24 november ALV Café Hoving in Donderen 20.00 uur
• Dinsdag 6 december Gemeenteraadsvergadering 20.00 uur
• Maandag 12 december fractievergadering 19.00 uur

Carla Ensing-Compaan

Sinds de jaren ‘ 60 woon ik met veel plezier in Eelde/Paterswolde. En hoewel mijn wieg ergens anders stond voel ik mij inmiddels een noorderling. Met de uitbreiding van Zuidlaren, Vries en de kleine dorpen zijn we een prachtige groene gemeente waar mensen graag willen komen wonen. Dat moet vooral zo blijven. Door de extra

Meer over Carla Ensing-Compaan