Door Koos Dijkstra op 24 april 2023

Nieuwsflits 14 Laadinfra Visie, winnaar Pub quiz en motie hoger loon mensen werkvoorziening

Nieuwsflits 14 uitgave van de raadsfractie PvdA Tynaarlo met oa: Laadinfra Visie, winnaar Pub quiz en motie hoger loon mensen werkvoorziening

link Nieuwsbrief nr 14

NIEUWSFLITS  nummer 14   fractie PVDA Tynaarlo

februari t/m 18 april

Het is een beetje hollen of stilstaan in de raad. De ene keer wordt de agenda vlot afgewerkt, de andere keer wordt besluitvorming vertraagd door langdurige discussie. Soms op detail niveau. Om het positief te labelen; we kunnen nog wel wat verbeteren met elkaar, vooral door meer op hoofdlijnen te sturen. Over het geheel is de sfeer positief en dat is een pré.

De gebeurtenissen in de afgelopen maanden.

• 11 feb posters plakken voor de Provinciale Staten op 15 maart. Ook dit keer bleek het voor sommigen moeilijk om de afspraken na te komen. Als resultaat zagen de borden er niet uit. Heroverweging is nodig.
  • 14 februari Raadsvergadering. Er is een nieuwe verordening hemelwaterafvoer Waar kan moet hemelwater natuurlijk afvloeien en niet naar het riool.

GAE heeft voor dit kalenderjaar extra geld gevraagd om specifiek kosten van beveiliging en veiligheid te dekken. Dit leverde pittige discussie op en legde een meningsverschil tussen PvdA en Groen Links bloot. GL heeft al besloten dat het vliegveld opgedoekt moet worden. Ons gaat het er om dat de gemeente geen aandeelhouder en geldgever zou moeten zijn. De raad heeft nog geen besluit genomen (volgt in mei).

• 16 feb presenteerde de gemeente de uitkomst van de zogenaamde volumestudie (wat is ruimtelijk mogelijk) voor het PBH VOOR terrein Zuidlaren aan inwoners. Nog niet besloten is wat er op dat terrein moet worden gebouwd. Het wachten is op een nadere uitwerking, waarbij meer aspecten betrokken zijn (verkeersafhandeling/parkeren, locatie van voorzieningen en winkels). Voor de volledigheid; op het ACHTER terrein worden alleen woningen gebouwd. De plannen daarvoor zijn in een vergevorderd stadium.
  • 24 februari hadden we de traditionele PvdA verkiezings pub-quiz. Elf teams streden om de eer. Team VVD ging met de eerste prijs naar huis.

Andere besluiten die Inmiddels zijn genomen

• Er is een “Startnotitie Cultuur” vastgesteld. Hiermee is beschreven hoe het college tot een nieuwe visie en beschrijving van (verdere ontwikkeling van) cultuur wil komen.
  • De nota Laadinfra beschrijft hoe de gemeente omgaat met het plaatsen van laadpalen.
  • De gemeente heeft een taak in het huisvesten van asielzoekers. De gemeenteraad wil haar verantwoordelijkheid daar in nemen. Het gebrek aan woonruimte moet deels opgeheven worden met behulp van tijdelijke woningen. Besloten is dat er circa dertig op het PBH achter terrein worden opgericht, zodanig dat de bouw van reguliere woningen niet gehinderd wordt.
  • In de raadsvergadering van 18 april tenslotte is een motie van ons, raadsbreed, ingediend. Hiermee hopen we te bewerkstelligen dat alle mensen die in de sociale werkvoorziening actief zijn een salarisverhoging krijgen.  Link naar bijdrage motie  https://tynaarlo.pvda.nl/nieuws/11972/

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd