Motie en reactie PvdA fractie op Stikstofbeleid bijdrage Anneke Lubbers

7 juli 2022

Motie-2022-CDA Stikstofbeleid

Reactie PvdA op CDA motie Stikstof

de PvdA fractie zal deze motie niet steunen.

De belangrijkste reden is dat we in afwachting zijn van de concrete maatregelen die de provincie moet gaan opstellen. En die zullen we pas in de loop van volgend jaar zien en dan ook op de effecten op onze gemeente kunnen beoordelen.
Als gemeente hebben we geen enkele bevoegdheid op dit gebied.

Daarnaast is de PvdA van mening dat er niet weer gedraald moet worden rondom het stikstofdossier. Die vertraging heeft juist geleid tot de vervelende situatie waar we nu in zitten.

Dat ook de landbouw daar een bijdrage aan moet leveren, is duidelijk.

Dus maar snel beginnen met innoveren, al weten we nu al dat alleen innoveren onvoldoende zal zijn. Het behalen van de doelstellingen zal een en-en verhaal moeten worden. Het verminderen van stikstofuitstoot is best mogelijk, maar dit zal eerlijk verdeeld moeten worden tussen industrie, luchtvaart en veehouderij.

Heeft de PvdA dan geen waardering voor de boerenbedrijven in ons gebied? Natuurlijk hebben wij veel waardering voor de boerenbedrijven in ons gebied. Heel veel zelfs. Wij leven ook erg mee met de gezinnen die in onzekerheid leven.

Maar die onrust en onzekerheid komt vooral door het ontbreken van perspectief. Maar dat perspectief biedt je niet met deze motie. Perspectief biedt je door samen aan oplossingen te werken.

Het provinciebestuur staat voor de moeilijke opgave om een gebiedsgericht plan te realiseren. Laten we ze daarbij helpen. En dat doen we niet door ze op te leggen wat vooral niet mag.