Door Kees de Graaf op 11 juli 2019

De punten die PvdA Tynaarlo inbracht bij de gemeenteraad op 9 juli en wist te verzilveren

Een nieuwe aanpak van de raadsvergadering over de Voorjaarsbrief en de Perspectievennota. Het college van BenW antwoordde op de schriftelijke algemene beschouwingen van de acht fracties (die van de PvdA staat hier) en vervolgens vond er discussie plaats over de punten die de fracties van te voren hebben aangereikt en bestaat de mogelijkheid om moties en amendementen in te dienen. Met name dit tweede deel verliep nog wat rommelig. Grote winst was dat partijen veel meer met elkaar in gesprek gingen en niet zozeer met het college. Daar stond tegenover dat een aantal wat meer ‘vrije’ onderwerpen die sommige fracties aanreikten niet uit de verf kwamen.

Voor de fractie van de PvdA verliep de bespreking op 9 juli in de gemeenteraad uitstekend. We hebben nagenoeg op al onze punten toezeggingen binnengehaald c.q. moties aangenomen gekregen:

De afstand tussen inwoners en gemeente wordt steeds groter. Persoonlijk contact is steeds minder vanzelfsprekend. Dat vinden wij ongewenst. Wil je mensen ontmoeten, dan moet je dat organiseren.

Wij stellen voor dat de gemeente ingaande 2020 een nieuwjaarsreceptie aanbiedt aan haar inwoners.

De burgemeester komt hiervoor met een voorstel bij de Begroting 2020.

Ons hebben de afgelopen maanden veel voorbeelden bereikt van falende gemeentelijke dienstverlening (contact leggen, verkeerde informatie, afspraken niet nakomen). Wij pleiten voor een kwalitatieve beoordeling en verbetering van de dienstverlening.

Wethouder Vemer gaat kijken of er een mystery guest kan worden ingezet om te kijken hoe onze inwoners te woord worden gestaan en geholpen bij hun vragen.

Vrijwilligers (en mantelzorgers) zijn de smeerolie van onze samenleving en besparen veel kosten. Tegelijkertijd is vrijwilligerswerk het beste medicijn tegen eenzaamheid. Naast inhoudelijke ondersteuning en advies verdienen vrijwilligers maatschappelijke waardering.

Wij stellen voor om eens per jaar een feestavond voor alle vrijwilligers te organiseren.

Op dit moment bestaat er alleen een avond voor de vrijwilligers van Trias. Wethouder Gopal zoekt uit hoe dit kan worden verbreed naar álle vrijwilligers in onze gemeente.

De gemeenteraad kan moeilijk beoordelen of het college het haar opgedragen werk goed uitvoert (zoals aangekaart bij de discussie over de Jaarstukken). Wij stellen voor om streefwaarden vast te stellen, vooreerst voor de bestrijding van armoede, langdurige werkloosheid en taalachterstand.

Onze motie van deze strekking kreeg geen meerderheid maar veel partijen vonden de insteek wel goed. Het college gaat kijken hoe er beter kan worden gestuurd op de gewenste resultaten.

Armoedebestrijding staat hoog op de agenda. Naast ziekmakende zorgen hebben mensen in de bijstand vaak torenhoge energielasten. Wij stellen voor om tijdelijk een energiecoach aan te stellen, die mensen in de bijstand helpt hun energiekosten te verlagen.

Onze motie over dit punt werd aangenomen. Wethouder Gopal brengt dit najaar de mogelijkheden in beeld.

Het college kiest er niet voor om in Eelde één gebouw in te zetten als cultuurhuis. Dat doet afbreuk aan de bedoeling. Wij roepen op om toch voor één gebouw te kiezen en duidelijkheid te geven over de investering in relatie tot de bezuinigingsopdracht voor de bibliotheken.

We hebben aanvullende vragen geformuleerd, onder meer over de huisvestingslasten van de bibliotheek na de eventuele verhuizing naar het Dorpshuis (in eigendom bij Trias). Gaat de bieb er werkelijk op vooruit? En zijn alle huidige gebruikers van het Dorpshuis in de planontwikkeling meegenomen? Wethouder De Graaf komt in september met antwoorden. Het college deed de toezegging dat er tot die tijd geen onomkeerbare besluiten (bijvoorbeeld door Trias) worden genomen.

Op 30 augustus opent ‘De Aanloop’ in Nieuw Laarhof in Zuidlaren. Een laagdrempelige voorziening voor ouderen, bedoeld om vereenzaming te voorkomen. Een opstartsubsidie is tot 1 januari gegeven.

Is het college voornemens de opstartsubsidie met drie jaar te verlengen?

De motie die we hierover indienden samen met het CDA werd aangenomen door de gemeenteraad.