Beschermingsmiddelen en tegemoetkoming in kosten ivm corona

Door Koos Dijkstra op 24 januari 2022

Vragen voor het College van B&W

Het Corona-virus heeft ons nog steeds in de greep. Het treft onze gezondheid, onze vrijheid en ook onze financiën. De portemonnee kan kleiner geworden zijn door het wegvallen van werk of ontslag. Ook kunnen de kosten gestegen zijn. In sommige gevallen gelden helaas beide situaties. Gelukkig zijn er financiële steunmaatregelen waardoor een tegemoetkoming verkregen kan worden.

Het ministerie van VWS stelt gratis mondkapjes beschikbaar aan inwoners met lage inkomens via gemeenten, in het kader van het armoedebeleid. Daarnaast zijn voor deze doelgroep 2 miljoen zelftesten beschikbaar gesteld. Daar komen nog eens 8 miljoen zelftesten bij voor de komende maanden.

Momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor de logistiek en hoe de verdeling onder gemeenten plaats kan vinden. De VNG en het ministerie van VWS zijn hierover in gesprek met elkaar.

1. Kan het college aangeven of de gratis mondkapjes en zelftesten in Tynaarlo al beschikbaar zijn dan wel wanneer deze te verwachten zijn?
  2. Ziet het college mogelijkheden om mondkapjes en zelftests vooruitlopend op de uitkomsten van de gesprekken tussen de VNG en het ministerie van VWS alvast gratis beschikbaar te stellen?
  3. Ziet het college mogelijkheden voor maatregelen of tegemoetkomingen voor andere kosten die verband houden met corona zoals extra zorgkosten?
  4. Zo ja, over welke maatregelen of tegemoetkomingen gaat dit en wanneer zouden deze ingang kunnen vinden?

We zien uit naar de spoedige en adequate beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Koos Dijkstra,

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo.

Koos Dijkstra