Vragen over convenant Dementievriendelijke gemeente

Door Koos Dijkstra op 23 januari 2021

In 2018 heeft onze gemeente het Convenant Dementievriendelijke Gemeenten ondertekend, samen met de 11 andere Drentse gemeenten. Zij maakten zich daarmee samen met de provincie Drenthe, Zilveren Kruis en Alzheimer Nederland afdeling Drenthe, Netwerk Dementie Drenthe en Samen Dementievriendelijk sterk voor een dementievriendelijke provincie.

Een heuglijke gebeurtenis aangezien het hier om een belangrijk maatschappelijk probleem gaat. Naar verwachting stijgt het aantal mensen met dementie in Drenthe van 9.200 in 2015 naar 18.000 in 2040. En wie het in 2020 verschenen boek ‘Eeuwige lente, Leven met een erfelijk Alzheimergen’ van Jetske van der Schaar heeft gelezen, weet hoeveel impact deze ziekte kan hebben op mensen en hun dierbaren.

In september 2018 heeft onze fractie vragen gesteld over een dementievriendelijke gemeente en de eventuele bereidheid van Tynaarlo om hier werk van te maken. De beantwoording op 9 oktober 2018 stemde ons hoopvol. Zo werd onder meer een Plan van Aanpak aangekondigd dat de gemeenteraad eind april 2019 zou ontvangen. Ook was het de bedoeling om bovengenoemd convenant jaarlijks te evalueren.

We kunnen het uiteraard gemist hebben maar de PvdA-fractie heeft de uitvoering van deze toezeggingen niet waar kunnen nemen. Wij hebben in de Raadswerkgroep Sociaal Domein vorig jaar nog eens navraag gedaan naar de stand van zaken en kregen het antwoord van wethouder Gopal dat ‘een en ander verwerkt zou worden in ons staand beleid’. Die toezegging stelde ons al evenmin gerust. Recente navraag bij Alzheimer Nederland afdeling Drenthe wees uit dat er niets bekend was over de voortgang in Tynaarlo en dat contacten met uw College in 2020 niet hebben plaatsgevonden.

Bij de PvdA leeft de vrees dat dit onderwerp bij de gemeente Tynaarlo geheel in de vergetelheid is geraakt – een situatie waarin mensen met dementie helaas dagelijks verkeren, tot hun verdriet. Het lijkt al met al een typisch voorbeeld van – zoals uw voorzitter het enige tijd geleden uitdrukte in de raad – ‘Wanneer de gemeenteraad niet piept, doen we niets’. Richting de mensen die met dementie te maken hebben, vinden we dat buitengewoon kwalijk.

In dit verband stellen we u graag de volgende vragen:

• waarom is er geen actieplan dementievriendelijk Tynaarlo opgesteld? Bent u van plan dit alsnog te doen en op welke termijn kan de raad dit plan tegemoet zien?
  • heeft u los van het actieplan wel vorderingen gemaakt rondom dit onderwerp en zo ja: wat waren deze?
  • in algemene zin: hoe kan het gebeuren dat u als College BenW toezeggingen doet over te ondernemen acties en vervolgens de gemeenteraad hier niet meer informeert? Ook wanneer de voortgang onverhoopt tegenzit: waarom communiceert u hier niet over?
  •  waarom is er op de website van Tynaarlo geen informatie over dit belangrijke onderwerp te vinden, behalve dan de bestuurlijke stukken die hierover zijn geschreven in 2018?

we wachten de reactie van het college af:

Met vriendelijke groet,

Koos Dijkstra

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra