De bibliotheken in Tynaarlo : We vragen : duidelijkheid rond de financiering en de locaties

Door Anneke Lubbers op 6 oktober 2019

Wederom dreigen er bezuinigingen voor de bibliotheken in Tynaarlo De hoogste tijd om met dit keer met een gezamenlijke reactie te komen over de financiering van de bibliotheken en het cultuurhuis.

Daarom de volgende vragen:

De fracties van PvdA, D66 en GroenLinks hebben bij de behandeling van de perspectievennota op

9 juli 2019 vragen gesteld over het Cultuurhuis en het tijdstip van de behandeling meerjarenvisie college/bibliotheek.

Uw college heeft aangegeven dat  de nieuwe meerjarenvisie in navolging van de bestaande meerjarenbeleidnota bibliotheek in oktober 2019 aan de raad zou worden voorgelegd.

In uw brief van 24 september 2019 “Beantwoording vragen met betrekking tot Cultuurhuis” geeft u echter aan dat de meerjarenvisie  voor bibliotheken eerst in het tweede  kwartaal 2020 aan de raad wordt aangeboden.

Wij zijn van mening  dat het bestuur van de Openbare Bibliotheek Tynaarlo tijdig op de hoogte dient te zijn van verdere ontwikkelingen na  2021.

De fracties van PvdA, D66 en GroenLinks  hebben  daarom de volgende vragen:

1. Kan het college aangeven wat de oorzaak is van de vertraging?
  2. Wat is de stand van zaken van het overleg tussen het college en het bestuur van de Openbare Bibliotheek Tynaarlo? Is deze in een afrondende fase?
  3. Beseft u dat met het uitstellen van het aanbieden van de visie aan de Raad het voor de bibliotheken steeds onzekerder wordt? Mochten zij waar dan ook subsidies willen aanvragen dit wellicht niet zal lukken, aangezien er nog steeds de dreiging van de bezuiniging aanwezig is?

Wat uw beantwoording Cultuurhuis betreft het volgende:

In de brief van 24 september 2019 geeft u aan dat u de ingebruikgevinsgsovereenkomst van  ’t Punthoes heeft verlengd tot 1 juli 2020.

Dit betekent dat de bibliotheek een onzekere toekomst tegemoet gaat.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

1. Wat is de reden dat u de investering ten behoeve van de huisvesting bibliotheek naar “Ons Dorpshuis” niet loskoppelt van de meerjarenvisie?
  2. Heeft het wel zin, nu de bezuiniging nog actueel is, dat de bibliotheek verder gaat met haar plannen om te gaan verhuizen naar het Dorpshuis? Zal Trias het pand voor de bibliotheek willen verbouwen terwijl er wellicht een vestiging dicht gaat?

Nu de verhuizing van de bibliotheek op zich laat wachten kan dit voor  hen verstrekkende gevolgen hebben. Immers bij een calamiteit  op de huidige vestiging is het bestuur van de bibliotheek financiële verantwoordelijk.

Is het College bereid de (eventuele) financiële gevolgen van een calamiteit  na  1 januari 2020 voor  hun rekening te nemen?

Graag zien wij het antwoord op onze vragen voor de begrotingsvergadering van 5 november tegemoet.

Anneke Lubbers

Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken

Meer over Anneke Lubbers