Vragen aan het college, dit waren de antwoorden: het wordt niet altijd helderder

Door Kees de Graaf op 7 november 2019

Met zekere regelmaat stellen onze raadsleden schriftelijke vragen aan het College van BenW. Het is een van de rechten die zij hebben om zaken te kunnen verhelderen en/of aan de orde te stellen.

De afgelopen periode ging het onder meer om de volgende kwesties:

– de herinrichting van het centrum van Eelde. De gemeente heeft hier op het allerlaatst het predikaat ‘shared space’ aan gehangen: verkeersdeelnemers moeten onderling zelf maar regelen hoe zij de ruimte gebruiken. Veel inwoners waren hiervan niet op de hoogte. En zijn dat toch niet steeds niet; het college zegde toe om nadere informatie te verstrekken maar tot op heden is dat nog niet gebeurd (behalve dit artikel op de website van de gemeente). In de antwoorden op onze vragen kon de gemeente niet duidelijk maken waar dit begrip nu ineens vandaan is gekomen;

– het Cultuurhuis in Eelde. Samen met D66 en GroenLinks stelden we vragen over het Cultuurhuis Eelde-Paterswolde in relatie tot de toekomst van het bibliotheekwerk. De bibliotheek Tynaarlo kan geen besluit nemen of zij hierin wil deelnemen zolang onduidelijk is hoeveel geld de gemeente op termijn in het bibliotheekwerk wil steken. Het College antwoordt dat zij haar visie hierop in 2020 aan de raad gaat voorleggen. Tot die tijd weet de bibliotheek dus niet waar zij aan toe is. Het blijft afwachten.

– de onveilige situatie bij school De Veenvlinder in Eelde. De gemeente is met ons eens dat de tijdelijke verkeerssituatie hier ter plekke tot onveilige situaties leidt. Eind dit jaar is het nieuwe parkeerterrein bij de school klaar en dan moeten de problemen over zijn.

– het stoppen van de subsidie aan De Stiep in Zuidlaren. Onze fractie heeft zich erover verbaasd dat dagbestedingscentrum De Stiep geen subsidie meer krijgt. Het College geeft aan geen geld meer te willen geven omdat de tekorten in het sociaal domein snel oplopen. Verder blijft onduidelijk of de gemeente De Stiep wil helpen door haar bijvoorbeeld extra taken te geven. Onze fractie gaat deze brief van het College binnenkort in de raad met de andere fracties bespreken.

– zorgen over abnormale droogte en wat de gemeente hieraan gaat doen. Hier wel een positief bericht: Tynaarlo doet sinds een maand mee met de Operatie Steenbreek. Deze stimuleert inwoners om stenen (in de tuin bijvoorbeeld) te vervangen door groen. Op andere terreinen laat de voortgang op zich wachten, bijvoorbeeld wat betreft de ‘klimaat stresstest’ die de gemeente al voor de zomer van 2019 af had willen hebben. Deze laat langer op zich wachten. Met deze test wordt gemeten hoe gevoelig de gemeente is voor veranderingen in het klimaat.