Verbazing over ‘afronding’ van onaf centrum Eelde

Door Koos Dijkstra op 31 mei 2019

Op 16 april vond een bezoek van de gemeenteraad van Tynaarlo aan Eelde plaats. Aanleiding vormden de aanhoudende klachten van inwoners over de verkeerssituatie sinds de weg-reconstructies in het centrum.

Als die avond iets duidelijk werd, dan was het wel dat inwoners er in het geheel niet mee bekend zijn dat in de kom van Eelde tegenwoordig verkeersregels volgens het principe van “shared space” gelden, zoals het College van BenW bij monde van wethouder Lammers beweerde. Hij verraste daar ook overigens de gemeenteraad mee: deze wijziging is nooit gecommuniceerd en op geen enkele wijze te zien in het straatbeeld. Ter plekke werd onder meer afgesproken dat de wethouder zo spoedig mogelijk alsnog voor voorlichting en markeringen zal zorgen.

De verbazing van de PvdA-fractie was dan ook groot toen het College van Tynaarlo op 23 mei een persbericht deed uitgaan onder de titel “Herinrichting centrum Eelde bijna afgerond”. Het bericht opende met de stelling dat een deel van het centrum nu shared space is en voegde voor de zekerheid nog een alinea toe met uitleg over dit begrip. Onder de nog te nemen maatregelen was niets te lezen dat ook maar in de verste verte tegemoet komt aan de afspraken die wethouder Lammers hierover op 16 april met de inwoners maakte.

Het lijkt wel of de wethouder er op 16 april helemaal niet bij is geweest.

De PvdA-fractie wil daarom onder meer van het College van BenW van Tynaarlo weten :

waar zij in de eerder gepubliceerde plannen voor het centrum van Eelde kan lezen dat en hoe het centrum volgens het principe van “shared space” zou worden ingericht?

Kan het college aantonen dat en wanneer dit in het overleg met inwoners aan de orde is geweest?

Ook wil de PvdA weten wat de gemeente gaat doen om inwoners grondig te informeren over de betekenis van de nieuwe verkeersregels en wanneer zij de toegezegde noodzakelijke wegmarkeringen en bebording heeft aangebracht.

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra