Update: College rommelt maar aan met hartkastjes

Door Koos Dijkstra op 27 oktober 2020

UPDATE:

College rommelt maar aan met hartkastjes

Verwondering blijft een groot goed. Wie schetst onze verbazing nu we in de krant van 5 november (Dagblad van het Noorden) lezen dat Tynaarlo ineens wel mee gaat doen aan het initiatief Hartveilig Drenthe. Dit voorjaar zou er geen geld voor zijn. Een bijzondere en eigenlijk ook wel heel slechte gang van zaken.

We zetten de zaken nog eens op een rij. Op 3 maart stelde onze fractie schriftelijke vragen. Dat was naar aanleiding van de weigering van het gemeentebestuur om mee te betalen aan het in standhouden van een provinciaal dekkend en vooral werkend netwerk van Automatische Externe Defibrillatoren (AED’s). Concreet ging het om het verzoek om € 2.865 subsidie te geven aan de combinatie Stichting Hartveilig Drenthe en de stichting HartslagNu.

Alle gemeenten in Drenthe deden mee, Tynaarlo als enige niet. Het College motiveerde in haar brief van 8 april: ‘Ons college heeft een weloverwogen besluit genomen over dit voorstel. Met de actuele financiële tekorten in het sociale domein zijn wij genoodzaakt alle voorstellen met een financiële component extra kritisch onder de loep te nemen en te toetsen op wettelijke kaders. AED-beleid is geen wettelijke taak. Wij onderschrijven het belang van een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners maar zijn van mening dat het lokaal AED-beleid hier voldoende aan tegemoet komt.’

Op 21 april nam de gemeenteraad bijna unaniem een motie aan waarin het College werd opgedragen om de gevraagde bijdrage aan de stichting HartslagNu en de stichting Hartveilig Drenthe dit jaar uit te keren. Ook werd besloten dat deze uitkering voor de komende drie jaar begroot moet worden. Het College legde deze motie naast zich neer.

En dan lezen we in de Najaarsbrief: ‘Het budget preventief gezondheidsbeleid ad € 10.000 is bedoeld om “extra inzet te plegen om toe te werken naar een dekkend netwerk van AED’s. Vanwege een prioritering van andere werkzaamheden is ten laste van dit budget geen inzet gepleegd”. Het budget kan vrijvallen.’ Heel apart. Er was dus wel degelijk budget beschikbaar om de gevraagde subsidie te verstrekken, daardoor was er helemaal geen sprake van een extra uitgave, noch een relatie met een dreigend tekort. Het College heeft gewoonweg niets gedaan om uitvoering te geven aan het lokale AED-beleid.

Bijzonder dat wethouder Gopal in de krant laat optekenen dat ‘Deelname past in het sociale gezicht van de begroting.’ Laat ons niet lachen.

Eerder bericht

Op 3 maart dit jaar stelden wij u vragen.

Dat was naar aanleiding van uw weigering om mee te betalen aan het in standhouden van een provinciaal dekkend en vooral werkend (dat is waar de subsidie voor bedoeld was) netwerk van Automatische Externe Defibrillatoren (AED’s).

Concreet ging het om het verzoek om € 2865 subsidie te geven aan de combinatie Stichting Hartveilig Drenthe en de stichting HartslagNu.

U wees dit verzoek af.

U motiveerde in uw brief van 8 april: “Ons college heeft een weloverwogen besluit genomen over dit voorstel. Met de actuele financiële tekorten in het sociale domein zijn wij genoodzaakt alle voorstellen met een financiële component extra kritisch onder de loep te nemen en te toetsen op wettelijke kaders. AED-beleid is geen wettelijke taak. Wij onderschrijven het belang van een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners maar zijn van mening dat het lokaal AED-beleid hier voldoende aan tegemoet komt.”

Op 21 april nam de gemeenteraad een motie aan waarin u werd opgedragen om de gevraagde bijdrage aan de stichting HartslagNu en de stichting Hartveilig Drenthe dit jaar uit te keren.

Ook werd besloten dat deze uitkering voor de komende 3 jaar begroot moet worden.

U hebt de wil van de raad niet gevolgd.

In de najaarsbrief komen wij nu tegen: Het budget preventief gezondheidsbeleid ad € 10.000 is bedoeld om “extra inzet te plegen om toe te werken naar een dekkend netwerk van AED’s. Vanwege een prioritering van andere werkzaamheden is ten laste van dit budget geen inzet gepleegd”. Het budget kan vrijvallen.

Uw argumenten om de subsidie niet toe te kennen blijven dus niet overeind.

• Er was budget beschikbaar waaruit de gevraagde subsidie verstrekt had kunnen worden, daardoor was er helemaal geen sprake van een extra uitgave en dus geen relatie met een dreigend tekort.
  • U hebt niets gedaan om uitvoering te geven aan het lokaal AED beleid.

Graag willen we van u weten waarom u de bespaarde € 10.000 niet omvormt tot een voorziening waaruit in drie opeenvolgende jaren de gevraagde subsidie verstrekt kan worden, zoals de raad besloten heeft.

Met vriendelijke groet,

Namens de PvdA,

Koos Dijkstra.

Koos Dijkstra