Stoppen Stichting Trias met het beheer en de exploitatie van drie dorpshuizen en de belbus in de gemeente Tynaarlo.

Door Anneke Lubbers op 1 september 2021

Op 31 augustus werden wij onaangenaam verrast door het nieuws dat Stichting Trias vanaf 1 januari 2022 stopt met het beheer en de exploitatie van drie dorpshuizen en de belbus in de gemeente Tynaarlo. Deze mededeling zorgt momenteel voor veel onrust bij personeel en gebruikers van de dorpshuizen. Dat betreuren wij zeer!
Gebruikers van dorpshuizen zijn in een brief op de hoogte gesteld van het feit dat Trias er vanaf volgend jaar mee ophoudt. Trias merkt op: “Wij weten niet of de gemeente Tynaarlo gaat kijken of het beheer en exploitatie van de belbus en de dorpshuizen kunnen worden overgenomen”.

Wethouder van der Born weet dat ook nog niet en is verbaasd over de snelle ontwikkelingen. Hij laat weten: “Ik heb kortgeleden nog met stichting Trias gesproken en wist dat ze hierover aan het nadenken waren. Dat deze conclusie zo snel getrokken zou worden, had ik niet verwacht”.
Als PvdA waren we verbaasd over een vraaggesprek tussen wethouder en RTV Drenthe waarin de wethouder zegt: “We zijn bezig alles goed te organiseren. De gemeente heeft daarin niet altijd de verantwoordelijkheid, de gebruikers zelf hebben ook een verantwoordelijkheid”.

Vraag: Hoe kan het dat de verantwoordelijke wethouder deze stap niet heeft zien aankomen? Raadsleden hebben in de raadsvergadering van 6 juli al hun zorgen uitgesproken.

Maar ook staat in het Collegeprogramma van dit College: Accommodaties beheren wij zelf, omdat we vinden dat een gastheer een directere relatie kan onderhouden met verenigingen en inwoners. Een accommodatie is een belangrijke ontmoetingsplaats en daar willen we als gemeente ook aanwezig zijn.

Vraag: Hoe staat dit in verhouding tot het feit dat dorpshuis de Ludinge in Zuidlaren eind 2022 afgebroken zal worden en er geen vervangende ontmoetingsruimte voor gepland staat? Is er over nagedacht waar alle gebruikers naartoe moeten?

Vraag: heeft dit College überhaupt nagedacht over mogelijke ontmoetingsplaatsen voor inwoners als huidige panden op de nominatie staan om afgebroken of verkocht worden?

In de raadsvergadering van 6 juli heeft de wethouder een aantal vragen vanuit de Raad beantwoord en heeft hij een aantal toezeggingen gedaan:

• De wethouder liet in eerste instantie weten dat er tot eind 2021 niets aan de hand is. Het geeft de gemeente de tijd om het beheer te kunnen organiseren.
    De toekomst van de medewerkers van Trias is een verantwoordelijkheid van Trias en de gemeente is niet in staat om medewerkers over te nemen.
    Vraag: waarom kan de gemeente geen medewerkers overnemen?
  • De gemeente wil zicht krijgen op wie de gebruikers zijn en wat er voor nodig is om een goede overdracht te krijgen inzake gebruik en beheer.
    Vraag: heeft de gemeente inmiddels zicht op de gebruikers van de 3 dorpshuizen?
  • De wethouder heeft de toezegging gedaan: Het beheer van de dorpshuizen blijft tot 1-01-2023 in stand, hetzij door Trias, hetzij door de gemeente, hetzij door een derde partij.
    Voor de gebruikers heeft het tot 1-01-2023 geen effect en zij kunnen voor hun activiteiten gebruik blijven maken van de Ludinge in Zuidlaren en dorpshuis de Pan in Vries.
    Vraag: Kan de wethouder deze toezegging gestand blijven doen?
  • Het pand van Ons Dorpshuis in Paterswolde is eigendom van Trias en kent dus een andere beheerstructuur.
    Vraag: Bent u al met Trias en de gebruikers in gesprek geweest over mogelijke oplossingen?
  • In genoemde raadsvergadering heeft de PvdA opgemerkt dat de wethouder al geruime tijd in gesprek is met Trias over de gang van zaken. We hebben gevraagd of hij de Raad wil laten weten wanneer hij met nadere informatie zou komen. Ook hebben wij aangedrongen op creatieve oplossingen.
    De wethouder heeft laten weten: we nemen een half jaar de tijd om uit te zoeken welke gebruikers er zijn, wat ze nodig hebben en hoe het beheer moet lopen. In november moet er meer duidelijk zijn.
    Vraag: is de wethouder het met ons eens, gezien de ontstane onrust onder gebruikers, dat deze termijn nu naar voren geschoven moet worden en dat er op de snelst mogelijke termijn duidelijkheid moet komen?

Graag zien wij van u de antwoorden op onze vragen tegemoet.

Namens de fractie van de PvdA.
Met vriendelijke groet,

Anneke Lubbers, raadslid

Anneke Lubbers

Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken