Stand van zaken centrum Eelde: de visie van de PvdA

Door Anneke Lubbers op 18 december 2020

De redactie van Dorpsklanken heeft in de editie van woensdag 16 december uitgebreid geschreven over de vernieuwing van het centrum en de aanpak van de Hoofdweg. Aan de fractie van de PvdA werd om een reactie gevraagd op de huidige stand van zaken. Raadslid Anneke Lubbers zette de punten op een rij.

Op 18 november was er een informatieavond voor raadsleden en gaf wethouder Kraaijenbrink een toelichting op de stand van zaken rondom de Centrumplannen Eelde.

Eindelijk kregen we een heldere inventarisatie van de posities en ideeën van de verschillende grondeigenaren in het Centrum van Eelde. Iets waar de PvdA al vaak op had aangedrongen.

Hieruit bleek dat de gemeente geen eigenaar is van die percelen in het centrum waar vaak over gesproken wordt. Maar wij zijn het niet met de wethouder eens dat de gemeente daar geen actief grondbeleid hoeft te voeren. Waarom niet zelf grond aankopen en daarmee echt een vinger in de pap krijgen? Niet voor niets werd in de vorige bestuursperiode ook een kavel (Koops) gekocht om daarmee te kunnen sturen in de planontwikkeling.
En als de gemeente geen grond wil aankopen, kan zij wel andere dingen doen: de grondeigenaren tot actie oproepen bijvoorbeeld.

Een totaalaanpak van het Eelder centrum is volgens de PvdA de beste manier om de leefbaarheid in het dorp te stimuleren, zeker waar veel betrokken partijen goede ideeën en mogelijkheden hebben om deze totaalaanpak in te vullen.

Wij vinden dat het nu echt tijd wordt om dit slepende probleem aan te pakken en te komen met een breed gedragen totaalaanpak van het gebied.

Dit College laat keer op keer blijken niet in staat te zijn de problematiek adequaat en doortastend aan te pakken. Zij gaat onzorgvuldig met procedures om en daarmee met burgers en ondernemers.

In het coalitieakkoord van dit College staat dat: ‘we in alles als gemeente willen uitstralen dat kansen gerealiseerd kunnen worden’ en dat ‘we de denkkracht en creativiteit in de samenleving willen benutten’. Voor wat betreft de ontwikkeling van het Centrumplan Eelde zien wij hier echter weinig van terug.

Wij stellen het College dan ook voor in gesprek te gaan met alle partijen (omwonenden, grondeigenaren, internationaal klompenmuseum, SEW, ondernemers en verenigingen) die betrokken kunnen zijn bij de ontwikkeling van het gehele centrum van Eelde.
Dit zou de gemeente kunnen doen door het instellen van een projectmanager die opdrachtgevers samen brengt zodat zij ook actief hun plannen onderling kunnen afstemmen.

Zo kun je de regie pakken en gaat er echt wat gebeuren.

Wij zijn ook verbaasd over de gang van zaken rond de bouw van de appartementen op de locatie Koops/Doedens. Ook al zo’n langslepende kwestie. Er was een plan gemaakt waar heel veel zienswijzen op werden ingediend – en terecht. Daarna ging de projectontwikkelaar failliet. Op dat moment had de gemeente de procedure kunnen staken en kunnen kijken naar andere mogelijkheden. Zij had daar het hele centrum bij kunnen betrekken. Maar nee: het College ging gelijk weer in zee met een nieuwe projectontwikkelaar die hetzelfde plan wil gaan bouwen. Als PvdA zijn we zijn nog steeds in afwachting van nieuwe plannen. Wat is er ondertussen met alle bezwaren/zienswijzen gedaan? De indieners wachten al sinds juli 2019 op een reactie…

Intussen staan de oude panden maar te vergaan. De verpauperende panden had de gemeente al lang kunnen aanpakken. Deze werken echt niet investeringverhogend. Aanschrijven van de eigenaren is prima mogelijk met een beroep te doen op ‘redelijke eisen van welstand’.

In Eelde was ooit een klankbordgroep actief (een brede geleding van inwoners uit Eelde). Deze bestaat echter niet meer omdat er volgens de wethouder niets meer te overleggen is. Het tegendeel is echter waar.

Wij stellen dan ook voor weer een klankbordgroep in het leven te roepen die mee gaat praten over allerlei ontwikkelingen in Eelde. Dat het centrum van Eelde leeft onder de bevolking blijkt wel uit het feit dat een petitie breed werd ondertekend. Een petitie waarvan de wethouder zegt: mooie visie, maar ik kan er niks mee. Wij betreuren deze reactie van de wethouder.

Op 5 januari 2021 wordt tijdens de eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar weer over het centrum van Eelde gesproken.

De fractie van ChristenUnie dient dan een motie in (die overigens niet door de PvdA mee wordt ingediend).

Wat ons betreft draagt de motie weinig bij aan de door CU en CDA stevig in het vooruitzicht gestelde oplossing.

Eerder leidt uitvoering van de motie tot verdere vertraging.

Anneke Lubbers

Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken

Meer over Anneke Lubbers