PvdA Tynaarlo blij met steun gemeente voor vrijwilligers

Door Kees de Graaf op 27 november 2020

PvdA Tynaarlo blij met steun gemeente voor vrijwilligers

Bij de behandeling van de Perspectievennota in juli 2019 vroeg de fractie van PvdA Tynaarlo om meer waardering voor de vrijwilligers in de gemeente. Volgens de PvdA zijn zij zeer belangrijk in de lokale samenleving en is het goed hun inzet te waarderen. Wethouder Oetra Gopal nam de suggestie ter harte en komt nu met het plan: een horecabon voor alle actieve vrijwilligers van maatschappelijke organisaties in onze gemeente.

PvdA-fractievoorzitter Koos Dijkstra is blij dat het gemeentebestuur hier werk van heeft gemaakt en nu dus geld uittrekt om de vrijwilligers in Tynaarlo een blijk van waardering te geven. ‘Juist in deze moeilijke tijd houden zij zaken in beweging en kijken ze om naar hun medemens. Het was reden voor ons om vorig jaar, toen de basis werd gelegd voor de Begroting 2020 van de gemeente Tynaarlo, hier aandacht voor te vragen. Wij hadden er wel een concreet idee bij: een mooi vrijwilligersfeest. Maar het mocht uiteraard ook een andere invulling krijgen. In het verleden besteedde Tynaarlo ook wel aandacht aan de vrijwilligers maar die traditie was diep weggezakt.’

Wethouder Gopal zegde in juli 2019 toe de suggestie van de PvdA op te pakken en in overleg te treden met welzijnsorganisatie Trias.

Dit overleg vond in januari 2020 plaats, uitkomst: er ging onderzocht worden waar de vrijwilligers zelf behoefte aan hadden – in termen van waardering. Koos Dijkstra: ‘Toen we met onze suggestie kwamen, was de eerste reactie: vrijwilligers zitten niet op waardering te wachten. Uit het onderzoek is echter het tegendeel gebleken. Maar liefst 76% van de Tynaarlose vrijwilligers zou het leuk vinden om een waardering te ontvangen.’ Het College van BenW trekt nu 12.000 euro uit om alle vrijwilligers van maatschappelijke organisaties in Tynaarlo een horecabon te schenken. ‘Een prima geste. Helemaal mooi wanneer deze bon bij de horeca-instellingen in onze gemeente besteed kan worden. Dan snijdt het mes aan twee kanten’, aldus Koos Dijkstra.

Kees de Graaf

Geboren in Vollenhove (op de rand van de Noordoostpolder). Middelbare school in Enkhuizen, studie sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Na verschillende banen bij onderzoeksbureaus en een bouwbedrijf in 2000 de overstap gemaakt naar het bestaan als zelfstandige. Niet veel later verhuisd van Amsterdam naar Zuidlaren. Vader van drie kinderen. Woont samen. Werkzaamheden: Vanaf

Meer over Kees de Graaf