Door Koos Dijkstra op 10 mei 2024

Plaatsen voor asielzoekers in Tynaarlo

Het dorp Vries is dezer dagen met enige regelmaat (negatief) in het nieuw. Er wordt daar geprotesteerd tegen de bouw van een opvangvoorziening voor mensen die asiel zoeken.

We weten allemaal dat er al jaren problemen zijn met het opvangen van vluchtelingen die in Nederland asiel zoeken. De gemeenteraad van Tynaarlo wil op voorstel van de PvdA een bijdrage leveren aan het oplossen daarvan. Als sociale en meest welvarende gemeente van Drenthe heeft de raad besloten dat er vijfhonderd plaatsen in Tynaarlo moeten komen. Dit voor de duur van tien jaar en deels om de tijdelijke voorzieningen in onze gemeente te kunnen sluiten.

Bij voorkeur zouden die plaatsen verdeeld moeten worden over twee of meer asielzoekers centra (AZC). Bij gebrek aan voldoende grote gebouwen, kreeg het college van Burgemeester en Wethouders (B en W) de opdracht om plekken te zoeken. Plekken waar op relatief korte termijn zo’n centrum gebouwd kan worden. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat er bij Vries Zuid een goede mogelijkheid is. De Zuid-Es in Zuidlaren leent zich hier ook goed voor blijkens datzelfde onderzoek.

De raad heeft ook bepaald dat het Centraal Orgaan voor de opvang van Asielzoekers (COA) verantwoordelijk moet zijn voor zorg voor de mensen die we in Tynaarlo huisvesten. De opvang van deze mensen vraagt namelijk nogal wat. Denk bijvoorbeeld aan medische en psychologische hulp, begeleiding bij het verblijf in Nederland, Nederlands leren spreken, dagbesteding en natuurlijk moeten deze mensen ook nog een procedure volgen om asiel te krijgen.

In onderhandeling met het COA heeft het college van B en W gedaan gekregen dat het COA nog verantwoordelijkheid wil nemen voor een centrum met “slechts” tweehonderdvijftig personen (was vijfhonderd).

Ook is bedongen dat deze mensen in gewone woonhuizen in een gewone woonwijk gehuisvest zullen worden. Dat is nieuw in Nederland. Bovendien biedt het COA daarnaast een flinke financiële bijdrage in de bouw van veertig woningen in sociale huur. Deze woningen zijn bedoeld om iets aan de wachtlijst van de woningcorporaties te doen. Dit ook met het oog op het huisvesten van statushouders. Alle gebouwen zijn voor tijdelijk gebruik bedoeld. De te bouwen Woonvorm voor Asielzoekers (betere benaming dan Asielzoekers Centrum) wordt na tien jaar weer opgeheven. Tegen die tijd moeten de veertig tijdelijke woningen vervangen zijn door permanente bouw.

B en W is nu van plan om een eerste opvang voorziening voor tweehonderdvijftig mensen en veertig extra huurwoningen te realiseren in Vries Zuid (locatie Katoelbos). Het besluit daarover is begin dit jaar genomen. Vanaf de lancering van het plan is het college in gesprek met inwoners. Deze participatieronde eindigt eind mei. Dan komt het college met een definitief plan.

Belangrijk om te weten is, dat er al langer zorgen bestaan over de “leegloop” van Vries. Winkels verdwijnen en de bevolking vergrijst. Mede daarom worden er de komende jaren vijfenzeventig huizen in Vries Zuid gebouwd.

De realisatie van een Woonvorm voor Asielzoekers plus veertig tijdelijke woningen zal ook een economische en sociale impuls aan Vries geven.

De fractie van de PvdA houdt er aan vast dat er in Tynaarlo vijfhonderd plaatsen voor asielzoekers “gebouwd” moeten worden. Uiteraard zijn we ons er van bewust dat “de wereld veranderd is”, maar de behoefte aan opvang is er niet door verminderd. Wij vinden dat wij een morele plicht hebben om een bijdrage aan de opvang te leveren. Ook als het in Nederland (tijdelijk) op sommige vlakken wat minder gaat.

De fractie van de PvdA houdt er ook aan vast dat het COA verantwoordelijk is voor de zorg voor de asielzoekers. De uiteindelijke minimale grootte van de centra is afhankelijk van de mogelijkheden van het COA. Vooralsnog houdt het COA een minimum capaciteit van tweehonderdvijftig plaatsen per centrum aan. Dat is een acceptabel aantal voor de fractie van de PvdA.

De in Vries en Zuidlaren geselecteerde locaties zijn voor de fractie van de PvdA aanvaardbaar. Als het COA ook verantwoordelijk wil/kan zijn voor locaties met een geringere capaciteit en het college besluit om kleinere centra te bouwen, dan moet het locatie-onderzoek over gedaan worden. Dan afgestemd op dat lagere aantal. Dat lagere aantal zal voor elk volgend centrum gelden. Uiteraard stelt dat de gemeente voor een nieuwe grote opgave, omdat eventueel beschikbare locaties al bestemd  zijn voor woningbouw. Ook is het de vraag of de gemeente dan op tijd kan voldoen aan de opdracht die volgt uit de spreidingswet. Op basis van die wet zullen alle gemeenten in Nederland bij moeten dragen aan de opvang van asielzoekers. Op dit moment zou het voor Tynaarlo om tweehonderdvierentwintig plaatsen gaan.

Alhoewel de bouw van veertig extra huurwoningen in Vries de voorkeur van de fractie van de PvdA heeft, is de fractie niet tegen een andere verdeling van deze woningen over de grote kernen.

Voor de fractie van de PvdA tellen gasten uit Oekraïne niet mee in het aantal van vijfhonderd vluchtelingen. Deze mensen hebben een andere status. Zij zoeken geen asiel en worden ook niet in asielzoekerscentra gehuisvest.

Namens de fractie, Koos Dijkstra.

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd