Nog veel vragen over GAE
Terwijl in de staten en raden van Groningen, Drenthe en Assen al volop over de toekomst van Groningen Airport Eelde is gesproken, volgt de gemeente Tynaarlo pas op 6 december. Veel is al gezegd, maar de PvdA-fractie van Tynaarlo heeft toch nog veel vragen. Zoals: waarom is de optie van ‘sluiten’ niet meegenomen? En waarom wordt geen tussenevaluatie ingebouwd voordat beslissingen vallen over grote investeringen als de bouw van een nieuwe terminal?
De PvdA-fractie heeft de 300 pagina’s aan rapporten doorgenomen en daarnaast met verschillende mensen gesproken over de toekomst van het vliegveld. Nog steeds komen er rapporten en visies binnen, zoals gisteren weer de ‘second opinion’ van bureau SEO. Volgens de fractie van de PvdA is de inhoud hiervan belangrijk, maar gaat het ook om wat juist niet in de rapporten staat. De fractie heeft daarover vandaag haar ‘technische vragen’ ingediend bij het College van B&W van Tynaarlo; de beantwoording wordt meegenomen wanneer de raad op 6 december over GAE debatteert.
De PvdA-fractie wil onder meer weten:
– waarom is er eigenlijk een nieuw Luchtvaartbesluit noodzakelijk? Dit lijkt nu alleen van de komst van de UMCG-helicopter af te hangen. De andere vluchten op GAE vullen de beschikbare geluidsruimten nog niet voor de helft. Waarom de haast?
– er zijn potentieel 2 miljoen mensen in de omgeving die van GAE gebruik kunnen maken. Maar gaan ze dat ook echt doen? De bevolking van Noord-Nederland krimpt en hoeveel mensen kunnen de (duurdere) kaartjes vanaf GAE betalen?
– wat gaat het bedrijfsleven werkelijk (aantoonbaar) bijdragen aan de totale investeringen?
– waarom is de vierde optie van ‘vliegveld sluiten’ niet meegenomen. In dat geval kan het gebied bijvoorbeeld voor andere functies (park, landgoed, woningbouw) gebruikt worden.
– waarom wordt er geen moment van tussenevaluatie ingebouwd, voordat grote investeringen plaatsvinden (zoals de terminal).
Hier vindt u alle 33 vragen: *gae-technische-vragen-pvda-tynaarlo