Intrekken subsidie De Stiep Zuidlaren

Door Koos Dijkstra op 1 augustus 2019

Het was een hoopvol bericht in februari 2017: ‘De Stiep Zuidlaren blijft bestaan’, zo schreef de Krant van Tynaarlo. De handtekeningenactie waarbij 2.300 mensen aangaven het belangrijk te vinden dat deze bijzondere voorziening in Zuidlaren blijft bestaan, had succes gehad. Gemeente Tynaarlo, Lentis en Werkpro vonden elkaar, waarbij de eerste een aanloopsubsidie verstrekte en de laatste de exploitatie overnam. Sindsdien zijn er tal van projecten en activiteiten georganiseerd en heeft De Stiep een hechte band gekregen met het dorp, in het bijzonder de aangrenzende woonbuurt (Oude Tolweg).

De Stiep doorloopt hiermee een ontwikkeling die vergelijkbaar is met Plaats de Wereld in Vries, een initiatief dat inmiddels op meerjarige steun van de gemeente kan rekenen (tussen 2016 en 2018 98.914 euro subsidie en voor 2019 en 2020 opnieuw een jaarlijkse bijdrage van 47.000 euro).

Wie schetst dan ook onze verbazing te moeten vernemen dat de gemeente Tynaarlo al in 2018 de subsidie voor De Stiep weer heeft ingetrokken, nog voordat Werkpro het bestaansrecht van deze voorziening veilig kon stellen. Het wegvallen van de gemeentelijke steun heeft ervoor gezorgd, in combinatie met een dalend aantal deelnemers vanuit Lentis voor de dagbesteding, dat in 2018 een fors tekort is ontstaan. Voor 2019 dreigt een herhaling waardoor het voortbestaan van De Stiep wederom op losse schroeven komt te staan.

De PvdA-fractie vindt dit een zorgelijke ontwikkeling, niet in de laatste plaats voor de cliënten van de dagbesteding die hier met veel plezier komen.

In dit verband stellen we u graag de volgende vragen:

• de gemeente Tynaarlo verstrekt aanloopsubsidies voor een aantal jaren (zoals bijvoorbeeld bij Plaats de Wereld is gebeurd en ook aan Werk Pro is toegezegd). Waarom is de subsidie voor De Stiep na één jaar alweer ingetrokken?
  •  bent u het met ons dat hierdoor de indruk kan ontstaan van een ‘onbetrouwbare overheid’?
  • Werkpro is op zoek naar extra cliënten voor de dagbesteding binnen en buiten onze gemeente (Groningen, Aa en Hunze). Daarnaast liggen er mogelijkheden voor Werkpro om taken binnen het sociaal domein voor de gemeente te verrichten. Bent u bereid deze kansen samen met Werkpro te verkennen?

Koos Dijkstra

Fractievoorzitter PvdA Tynaarlo

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd