Hernieuwbare energie in Tynaarlo: betrek de inwoners er goed bij

Door Anneke Lubbers op 21 december 2019

In de raadsvergadering van dinsdag 17 december werd gesproken over het ‘participatiekader hernieuwbare energie’. Ook Tynaarlo moet haar bijdrage leveren aan het produceren van duurzaam opgewekte energie. Dat raakt ook onze inwoners. Hoe worden zij bij de plannen betrokken? PvdA-raadslid Anneke Lubbers gaf het College van BenW een aantal stevige suggesties mee. Lees hieronder haar bijdrage.

Eind november waren wij aanwezig bij een bijeenkomst waarin bureau Bosch en van Rijn ons meenam in een potentiestudie hernieuwbare energie in de gemeente Tynaarlo. Tevens werd hier een nulmeting gepresenteerd. Hier kregen wij inzicht in de actuele stand van zaken op het gebied van het huidige energieverbruik en opties voor hernieuwbare energieopwekking in de gemeente Tynaarlo.

Hoopvol waren de woorden dat de gemeente Tynaarlo een goede uitgangspositie heeft om inderdaad energieneutraal te worden in 2030.

In grote lijnen kunnen wij ons dan ook vinden in dit participatiekader.
Het lijkt ons een goed idee om dit participatieproces mee te nemen in het traject voor het opstellen van de omgevingsvisie.

Wel willen we het College nog een aantal zaken meegeven:

–           Raadsleden worden steeds bijgepraat over de stand van zaken en het is ook best wel een lastige materie. Voor veel inwoners is het nog een ver mijn bed show. Maak vooral voor inwoners duidelijk hoe de dingen met elkaar samenhangen en leg goed uit hoe duurzaamheid, ambitie, RES, omgevingsvisie en de werkgroepenstructuur verband met elkaar houden. Bijvoorbeeld: hoe wordt gewaarborgd dat inwoners de gepresenteerde voorstellen kunnen begrijpen.
Het zou geen gek idee zijn om de presentatie die wij hebben gehad van bureau Bosch en van Rijn ook (misschien in verkorte vorm) te presenteren aan inwoners van de dorpen. Hierdoor neem je inwoners mee in de huidige stand van zaken en vanuit dat oogpunt zijn inwoners ook in staat zelf met ideeën te komen.

–           In de nulmeting wordt aangegeven dat we het vooral moeten hebben van zon op dak, zonneparken en windmolens. Het bureau presenteerde ook schetsen waaruit duidelijk bleek dat windparken slechts op enkele plekken mogelijk zijn in de gemeente. Is het dan reëel om die vraag te stellen aan inwoners? U wilt namelijk vragen waar zij denken dat ruimte is voor grootschalige windparken. Eerlijker lijkt ons om vooraf aan te geven waar dat wel of niet kan.

–           Ook werd aangegeven dat sommige vormen van hernieuwbare energie niet geschikt zijn in de gemeente Tynaarlo. Toch wilt u de vraag gaan stellen: welke andere vormen van duurzame energieopwekking vindt u passend voor Tynaarlo? Nogmaals: presenteer een deel van de nulmeting en laat op voorhand weten wat niet rendabel is voor Tynaarlo. Met andere woorden: geef alvast kaders aan waarbinnen inwoners wel mee kunnen denken.

En in dat licht willen we ook graag weten of er aandacht is voor het gebruiken en inzetten van warmte, zowel uit oppervlakte als uit afvalwater. Wat is de behoefte aan warmte en welke rol kan warmte spelen bij het gemeentelijk transitieplan voor het afkoppelen van aardgas?

Anneke Lubbers

Ik ben in 1960 geboren en vervolgens getogen in Bunne, een klein dorpje in deze gemeente. Sinds 1993 woon ik, na een aantal omzwervingen, in het dorp Vries. Hierdoor ken ik veel mensen in de gemeente en heb ik (o.a. door vrijwilligerswerk) veel contacten opgedaan binnen de Tynaarlose samenleving. Ik voel mij erg betrokken

Meer over Anneke Lubbers