De Hoofdweg in Eelde: een valse start

Door Koos Dijkstra op 5 december 2019

Het blijft lastig voor de gemeente Tynaarlo: inwonersparticipatie zo vormgeven dat plannen er beter van worden en ze meer draagvlak krijgen. Bij de reconstructie van de Hoofweg in Eelde was het wellicht wel de bedoeling de omgeving op een goede manier mee te nemen, maar inmiddels is er toch weer een storm van protest opgestoken. Bewoners herkennen zich niet in de plannen zoals ze nu voorliggen. In de raad van 3 december werd erover gesproken, hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Koos Dijkstra.

Op 7 november was er een voorlichtingsavond van de gemeente. Daar werden de plannen voor het aanpakken van de hoofdweg in Eelde gepresenteerd. Een storm van protest brak los. Inwoners hebben problemen met de technische uitvoering, het vervallen van de bus-route door Spierveen en de ontbrekende voorzieningen voor het parkeren van auto’s en het stallen van fietsen bij de nieuwe bushaltes. Een verslag van die avond is niet gemaakt. Het was kennelijk niet de bedoeling om iets te doen met de zorgen en ideeën van inwoners.

Daarin wordt een patroon zichtbaar. Weer is er eerst een plan. Weer wordt dat aan de inwoners verteld onder het mom van een informatie- en inspraakavond. Weer wordt er niets mee gedaan. Weer – helaas – treft het de inwoners van Eelde.

Bij de aanpak van het centrum van Eelde ging het ook al gloeiend mis. Weet u nog, dit voorjaar. Toen werden inwoners verrast met de introductie van ‘shared space’. Er werd toegezegd dat er een expert zou komen om de boel te bekijken.

Een verslag van dat onderzoek is nooit gepubliceerd.

Pas nadat we er herhaaldelijk op hebben aandrongen kwam het college pasgeleden met een verklaring over de stand van ontwikkelingen in Eelde. Dat was omdat het college zei dat Eelde ‘af’ is. Niets is minder waar en dat de inwoners en ondernemers ook.

We dachten dat dit college het allemaal anders zou gaan doen. ‘Samen, open, duurzaam’ is het motto. Maar net als Leefbaar Tynaarlo vragen wij ons af of het college het wel begrepen heeft. U bakt er niks van, zegt Leefbaar Tynaarlo in haar brief van 19 november. U houdt zich doof, inwoners kunnen niet met u in contact komen. Dienend zou u zijn, werken in wederkerigheid, samen zoeken naar de beste oplossingen. Met name wethouder Kraaijenbrink krijgt er van zijn eigen partij van langs. Hij stelt in zijn kaderstellende rol zwaar teleur. Het moet voor de grootste coalitiepartij toch wel erg bitter zijn dat juist hij de dromen niet waarmaakt. Waarom laat u deze wethouder nog zitten, Leefbaar Tynaarlo. Hoe gaat het wat u betreft verder met dit zeer teleurstellende college?

Onze overige vragen:

  • Waar kunnen inwoners nalezen waarom het nodig is om de busroute te verleggen? Wat gaat u doen om bij de bushaltes voldoende stallingsruimte voor fietsen te krijgen? Wat is het alternatief voor de inwoners die naar het Martiniziekenhuis willen en welk openbaar vervoer houden de inwoners van Eelderwolde en Ter Borch?
  • Hoe ziet u dat, parkeren van auto’s en vrachtauto’s op de toch al smalle rijbaan?
  • Het lijkt ons flauwekul om dit stuk van de hoofdweg als ‘gebiedsontsluitingsweg’ aan te duiden, zoals het College van BenW wel doet. Immers het ligt ingeklemd tussen twee erf toegangswegen (de shared space en het gebied vanaf de rotonde bij AH tot aan de Duinstraat waar een 30 km/u regime heerst). Waarom laat u niet los dat het een gebiedsontsluitingsweg is, dan kan de weg veiliger worden ingericht en kom je de aanwonenden tegemoet. We geloven er niets van dat hierdoor een onwenselijk hogere verkeersdruk in de overige delen van de wijk zal ontstaan. Bewoners oostelijk van de Hoofdweg vinden hun weg al via andere wegen naar de Legroweg. Westelijk van de Hoofdweg kunnen bewoners via de Hooiweg echt niet sneller.
  • Er wordt op dit moment een snelheidsmeting uitgevoerd. De Legroweg is momenteel afgesloten. Hoe voorkomt u dat dit de tellingen op de Hoofdweg gaat vertekenen?

De wethouder van verkeer Henk Lammers beriep zich op het niet halen van een aanbesteding als de opmerkingen van de bewoners alsnog verwerkt zouden moeten worden. Onze fractie drong daar echter wel op aan: zorgvuldigheid gaat boven snelheid.

We zullen zien of het College van BenW de aanbevelingen vanuit de gemeenteraad ter harte neemt.

 

Lees hier het artikel van Margriet Benak op RTV Drenthe over de ontstane commotie.

Koos Dijkstra

Koos Dijkstra

  Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra