Centrumplan Zuidlaren: onsamenhangend en zonder draagvlak

Door Koos Dijkstra op 3 december 2019

De fractie van de PvdA is er absoluut niet van overtuigd dat de voorgestelde ingrepen het beste voor Zuidlaren zijn en ook niet dat de inwoners van Zuidlaren dit willen. Het college drukt een plan door met willekeurig gebruik van opvattingen van inwoners en deskundigen en zelfs van overleg in achterkamertjes. Goede ideeën worden genegeerd, de vele negatieve reacties worden weggewuifd. Daarom stemde de PvdA-fractie dinsdag 3 december tegen het voorgestelde plan voor de ontwikkeling van het centrum van Zuidlaren.

Er valt volgens de PvdA veel af te dingen op de voorgestelde ‘ontwikkelingsrichting’ voor het centrum van Zuidlaren. Zo komen er veel te veel vierkante meters supermarkt bij. Meer supermarktmeters (buiten het dorpshart), tasten het bestaansrecht van de speciaalzaken in het winkellint aan – juist de zaken die het dorp haar ‘sjeu’ geven. Ook worden de supermarkten in Zuid-Es en Westlaren en mogelijk zelfs buiten Zuidlaren bedreigd (Annen).

We hebben in Coevorden en Appingedam gezien waar een supermarktvestiging buiten de winkelgebied toe kan leiden: afstervende winkelstraten. De uitbreiding met vierkante meters winkeloppervlakte is ook in strijd met de provinciale afspraak dat er juist naar minder meters wordt gestreefd.

Ook de juridische houdbaarheid van de plannen van het college is uiterst twijfelachtig. Het ‘gelijke speelveld’ dat BenW zo belangrijk vinden voor de supermarkten in het dorp geldt vermoedelijk ook voor spelers van buiten, zoals de Aldi uit Annen.

Verwacht mag worden dat ook Jumbo en Aldi een tijdelijke en later permanente winkel op het voorterrein van het PBH-terrein zullen claimen.

Onbeantwoord is de vraag waarom het college niet inzet op versterking van het bestaande winkellint. Het staat niet sterk om het bij inwoners en bezoekers zo gewaardeerde winkellint met gemeentelijk beleid op voorhand te halveren. Het is een voorstel dat nergens op is gebaseerd. Van de Brink tot de Telefoonstraat. Daarna moet het afgelopen zijn met het winkelen. Op dit moment vallen daardoor 21 winkels buiten het nieuwbepaalde compacte centrum. Het is een blijk van wantrouwen tegen de ondernemers die daar zijn gevestigd, sommige zelfs nog heel onlangs. Ook wordt de waarde van hun investering en onroerend goed negatief beïnvloed. En wie begint er nog een nieuwe winkel in een gebied dat geen winkelgebied meer mag zijn? Het winkelgebied van Zuidlaren is in tientallen jaren gegroeid zoals het gegroeid is: die kwaliteit moeten we koesteren.

Ook het voorstel voor de Grote Brink (deze wordt vooral een plek voor toeristen, met terrassen) wordt nauwelijks onderbouwd. Het college komt niet verder dan “Zuidlaren moet een centrumfunctie hebben”.

Het participatieproces dat het afgelopen jaar is doorlopen, heeft niet tot een gedragen plan geleid. In tegendeel, er is veel verzet tegen. Ook en juist van degenen die de plannen ven het college waar moeten maken. Dit kan en moet anders, vindt de PvdA.

De fractie is van mening dat een beter overleg tussen betrokken partijen tot een beter plan leidt: voor wonen, recreatie, zorg, supermarkten en het voortbestaan van het karakteristieke winkellint.

Daar is Zuidlaren meer bij gebaat dan bij het voorliggende voorstel.

Koos Dijkstra

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd

Meer over Koos Dijkstra