Centrumontwikkeling Zuidlaren: de tweede termijn

Door Koos Dijkstra op 27 november 2019

Tijdens de raadsvergadering van 19 november ging het opnieuw urenlang over de centrumontwikkeling van Zuidlaren. Lees hier de bijdrage van onze fractievoorzitter Koos Dijkstra in tweede termijn, onder de titel ‘Geen vis, geen vlees en ook niet vegetarisch’.

Dit college heeft een eigen plan voor Zuidlaren bij elkaar geknipt en geplakt. Beetje uit deskundigenadvies, beetje uit inwoners inspraak en een beetje van de VOZ – de ondernemersvereniging. Het geheel wordt voorgesteld als het beste plan voor Zuidlaren. We zijn er nog dertig jaar trots op. Of ploeteren we er nog dertig jaar mee voort?

Eigenlijk kun je maar een ding met zekerheid zeggen. Dat is dat niemand weet hoe het winkellandschap zich zal gaan ontwikkelen. We worstelen nu met de vraag of en hoe groot de supermarkten mogen worden. Maar misschien zijn die over enkele jaren wel verdwenen. Want, ook dagelijkse boodschappen worden steeds vaker via internet gekocht.

Door het knippen en plakken is de samenhang, die in eerdere plannen nog wel aanwezig was, verdwenen. Dat leidt tot onverenigbare onderdelen. Voorbeeld: op het eerste gedeelte van de stationsweg mag geen supermarkt gebouwd worden. Dat deel van Zuidlaren is museumdorp volgens het college. Verderop in de Stationsweg is al nieuw gebouwd. En ook op en rond de historische Brink mag gebouwd worden. Zelfs pal naast de Synagoge mag gebouwd worden. Dat is een Rijksmonument. Ander voorbeeld. Grotere supermarkten en betere parkeervoorzieningen trekken meer verkeer aan, terwijl de inwoners het toch al te druk vinden.

In het huidige plan worden ook geen harde voorwaarden meer gesteld. Wel een verzameling compromissen. Supermarkten bijvoorbeeld moeten een gelijkspeelveld krijgen.

Onduidelijk blijft wat in dit plan waarbij hoort. Moet de Brink gezelliger om de aansluiting met het PBH terrein te versterken of dient het een toeristisch doel.

En is het allemaal ook juridisch houdbaar?

Komt de wethouder eruit met een paar goede gesprekken zoals hij zelf denkt? Wij wagen dat te betwijfelen.

De gezamenlijke ondernemers in Zuidlaren, stichting Brinkbelangen, Bewoners vereniging nieuw Laarhof, Klankbordgroep Zuidlaren, de verenigde zorgverleners en de supermarkten Jumbo en Aldi zien niets in het voorstel van het college. Deskundig advies en de gevolgen van dit plan voor de supermarkten van COOP en buurdorp Annen zijn genegeerd. In het plan is geen enkel voorstel van inwoners te vinden.

De wethouder zei al: ’niet iedereen zal met dit plan tevreden zijn’. Het is veel erger. Geen van de hoofdrolspelers is tevreden. Er is daarom maar een conclusie mogelijk. Het participatieproces, kroonjuweel van de coalitiepartijen, is in Zuidlaren mislukt.

Het is een kluwen geworden en alles wacht straks op alles.

De fractie van de PvdA roept het college op om duidelijk te zijn. Trek het plan uit elkaar.

Kies voor de supermarkten en bidt voor het winkellint of kies voor het winkellint en reserveer het PBH-terrein voor wonen, zorg en sport.

De fractie van de PvdA heeft zich al eerder uitgesproken. Wij kiezen voor het in stand houden en versterken van het winkellint. Dat is bepalend voor het karakter en de aantrekkelijkheid van Zuidlaren. Voor haar inwoners en haar bezoekers.

Een evenwichtige spreiding van dan maar wat kleinere supermarkten is hierbij nodig. En desnoods moeten we toch maar wat afbreuk aan het groen verdragen.

Laat hierbij vooral de marktpartijen hun werk doen. Dat werkt al tientallen jaren goed, zoals de ontwikkelingsgeschiedenis van Zuidlaren laat zien.

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd