Bericht vanuit de fractie

Door Koos Dijkstra op 17 april 2020

Zoals voor iedereen, kwam de wereld voor ons plotseling tot stilstand op 16 maart. In de dagen erna hadden we het vooral druk met het leeg maken van onze agenda’s. Niets meer te bespreken en niets meer te lezen betreffende de gemeente. Aanvankelijk overheerste nog enige verwondering bij ons. Kan dat zo maar? We vergaderen als fractie en als gemeenteraad toch niet voor niets? Wordt er nog wel beleid gemaakt? Hoe moet het verder?

Na deze fase van grote onduidelijkheid en onzekerheid, zijn de activiteiten van de fractie en de raad weer langzaam opgestart. Digitaal, dat wel. Als fractie hebben we elkaar de vorige week weer “gezien” en gesproken. De raad vergadert op 21 april. Ook digitaal en openbaar.

Zoals gewoonlijk is de vergadering via raad.tynaarlo.nl vanaf 20.00 uur door iedereen te volgen. Afgesproken is dat we voorlopig alleen echt dringende onderwerpen op de agenda zetten. We hopen dat we over niet al te lange tijd weer in de vertrouwde omgeving in het gemeentehuis bij elkaar kunnen komen.

Via de landelijke media bereiken ons zorgwekkende berichten over de welzijnseffecten van de maatregelen die getroffen zijn om mensen te beschermen tegen besmetting met het Covid-19 virus.

Er zijn kinderen buiten beeld geraakt, er is sprake van een toename van huiselijk geweld, ouderen wijzen thuishulp af, thuiszorg valt uit of wordt afgewezen, flexwerkers en zelfstandigen komen in acute geldnood, enzovoort.

Vooralsnog hebben we de indruk dat de gemeente goed bezig is met het in beeld krijgen en houden van inwoners die het moeilijk hebben of krijgen. Als fractie houden we scherp in de gaten of er schrijnende situaties ontstaan. We doen ook een beroep op u, lezer, om alert te zijn.

De gemeenten heeft veel informatie over de huidige crisis op haar website, tynaarlo.nl, gebundeld onder een knop. Handig voor wie informatie zoekt over de verschillende regelingen die er inmiddels zijn. Rijks en gemeentelijk.

Natuurlijk hopen we dat we deze periode snel af kunnen sluiten en dat we elkaar weer in goede gezondheid treffen. En ook hopen we dat er dan wat blijft hangen van de zo sterk opgekomen saamhorigheid. Dat zou dan een zilveren rand aan deze donkere wolk zijn.

Houd vol en zoek steun als het even niet goed lukt.

Namens de fractie van de PvdA,

Ik ben geboren in Amsterdam (1956) en opgegroeid in het Noorden. Mijn carrière ben ik begonnen in het midden van het land. Keerde daarna terug naar hier. De Veluwe was niet echt de woonomgeving van mijn dromen. Woonde in Sappemeer en nu al weer vele jaren in Zuidlaren. Ik heb me beroepshalve eigenlijk altijd