Toekomst GAE: herstel de verbinding met Schiphol

Door Frank van der Werf op 21 december 2018

 Hoe kan de toekomst voor luchthaven GAE zeker worden gesteld? Met het huidige beleid gaat dat niet lukken. Veel kansrijker is een plan waarin GAE zich opstelt als regionaal vliegveld en een vijfdaagse verbinding met Schiphol tot stand brengt. De publieke aandeelhouders moeten hier werk van maken.

De directie van GAE blijft vasthouden aan continuering van de hub-verbinding met Kopenhagen. Een weinig kansrijke strategie, zo hebben we gezien. Bij iedere lijnverbinding laat de zakelijke reiziger het afweten; hij boekt niet de dure tickets die noodzakelijk zijn voor een economisch gezonde verbinding. Begrijpelijk ook: wat je niet wilt meemaken tijdens een zakentrip is dat je strandt op een tussenstation. Maatschappijen als Nordica brengen dat risico nu eenmaal met zich mee. De marges zijn smal en onrendabele vluchten worden onder het mom van smoezen niet uitgevoerd. Daar komen geen zakelijke reizigers op af.

Het moet dus anders. Durf ‘out of the box’ te denken.

Niet Kopenhagen is de redding maar ons eigen Schiphol: na Londen Heathrow en Parijs CdG de grootste luchthaven van Europa en de beste hub. Er zijn veel voordelen voor de zakelijke reiziger uit het Noorden om vanaf Eelde naar Schiphol te reizen. Zo gaat parkeren en inchecken gaat op GAE snel, makkelijk en voordelig. Reizigers zijn op GAE al voorbij de langdurige incheck en security van Schiphol en kunnen Frequent Flyer-voordelen blijven gebruiken, zoals de business lounge. Verder is een flinke tijdwinst te boeken ten opzichte van naar Schiphol reizen met de auto en daar (duur) parkeren en inchecken. Ook met de trein reizen naar Schiphol is tijdrovend omdat reizigers ook daar geen risico willen lopen en dus een trein eerder nemen dan strikt noodzakelijk. Tot het moment van overstappen zijn zij in Nederland en kunnen ze hun plannen makkelijk aanpassen als dat gewenst is bij vertraging of annulering.

De oplossing is dus: verwerf landingsrechten op onze nationale luchthaven!

De reacties op dit idee kan ik op voorhand uittekenen, zoals “we zitten niet in de Schipholgroep”. Maar net zo goed geldt: als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Daarom moet een delegatie uit het Noorden, bestaande uit de RvC, CdK’s van Groningen en Drenthe, de betreffende Gedeputeerden, colleges van B&W en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, bij de minister van Economische Zaken landingsrechten opeisen voor een vijfmaal daagse verbinding van GAE met Schiphol. De Nederlandse Staat heeft economische en morele verplichtingen ten opzichte van het Noorden vanwege de aardgasbaten en de daaruit voortgekomen ellende in Groningen en Drenthe. Het Rijk aanspreken op die verplichting is de sleutel voor de het veiligstellen van de noordelijke luchthaven.

 De nieuwste groeiscenario’s van Schiphol geven genoeg ruimte voor vijf vluchten GAE – Schiphol vv. GAE kan – om ruimte te maken – ook een aantal vluchten overnemen van Schiphol, zodat het mes aan twee kanten snijdt. Met deze opzet wordt het Noorden werkelijk met de rest van de wereld verbonden en is GAE van blijvende economische betekenis voor het Noorden. Er is dan voorlopig geen uitbreiding van vertrek/aankomst faciliteiten nodig en GAE kan bewijzen de eerdere en toekomstige investeringen waard te zijn. Wellicht met een afgeslankte directie en een verdere operationele kostenreductie. Kortom: aandeelhouders van GAE en de Raad van Commissarissen, neem nu zélf verantwoordelijkheid en stel de toekomst van GAE (en de toegezegde investeringen) veilig!

 

Frank van der Werf woont in Eelde naast het vliegveld en volgt de ontwikkelingen rond GAE al vanaf 1980.

 

Frank van der Werf

Frank van der Werf

Frank van der Werf  Penningmeester Eskampenweg 2 9761 VA Eelde Tel. 050-3091410 E-Mail: werffrank@gmail.com

Meer over Frank van der Werf