Zorgen over onze zorg

Door Koos Dijkstra op 24 april 2020

We hebben met bijzondere belangstelling kennis genomen van uw brief d.d. 21 april.
Hiermee informeert u ons over de uitwerking van de huidige crisis op de gemeentelijke organisatie.
Ook kondigt u aan dat u zich onder deze omstandigheden niet altijd aan gemaakte afspraken kunt houden.
Wij begrijpen heel goed dat u soms lastige keuzes moet maken en hebben daar ook begrip voor. We vertrouwen er op, dat u ons waar nodig informeert, zodat uw keuzes voor ons controleerbaar zijn.

We zijn geschrokken van twee passages in uw brief en willen hier graag een toelichting op.

U schrijft: “Werkzaamheden inzake jeugdproblematiek en huiselijk geweld situaties vragen een zeer betekenisvolle rol van een deel van onze collega’s. Zij worden dagelijks geconfronteerd met zeer schrijnende problematiek die schreeuwt om acute oplossing. Wij zien hierin een enorme toename.”
– Heeft u het hier over de bijzondere omstandigheden van dit moment, of doelt u op een al langer bestaand verschijnsel?
– Lukt het u om hier steeds tot adequate, dat wil zeggen tot voor betrokkenen/ slachtoffers tijdige en bevredigende, oplossingen te komen?
– Zijn er vergelijkbaar schrijnende situaties op ander welzijnsterrein, zoals in de sfeer van de hulp bij de huishouding, eenzaamheid, financiën en (kinderen in) gezinnen die nog matig ingeburgerd zijn?

En :”Uitgavenstop” op het sociaal domein. De autonoom toenemende tekorten op met name jeugdzorg krijgen we nog niet onder controle. De effecten van de implementatie van het maatregelen pakket laten ook langer op zich wachten dan vooraf was verondersteld. Om ook op langere termijn goede zorg te kunnen bieden aan die jeugdigen, maar ook inwoners algemeen die onze zorg het hardst nodig hebben, zal het college met een “Nee, mits… Houding” gaan kijken naar alle extra en aanvullende verzoeken die aan het college worden aangeboden.

We brengen in beeld wat onze wettelijke verplichte taak is en wat juridisch afdwingbaar kan worden opgeëist. Hiermee voorsorterend op keuzes die we wellicht later moeten gaan nemen om ter besluitvorming voor te leggen aan de raad.”
– Begrijpen we goed, dat de problematiek die u hier aansnijdt feitelijk los staat van de actualiteit van de corona crisis?
– Zo ja, waarom komt u dan nu en onder deze paraplu met de -versluierde- aankondiging van aanstaande (zware) bezuinigingen op het sociaal domein?
– Moeten we begrijpen dat het “maatregelen pakket” in het kader van het vernieuwde sociaal beleid van het college in elk geval in financieel opzicht een fiasco is en
– Verklaart dit waarom de besluitvorming over de: ”Kadernota Sociaal Domein 2020- 2024” maar steeds wordt uitgesteld?

We vernemen graag van u.
Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van de PvdA
Koos Dijkstra.