Zwerfafval

Een schone prettige leefomgeving

– De fysieke leefomgeving wordt door onze inwoners op gemeentelijk niveau als belangrijkste probleem benoemd.  (Bron: Democratie dichterbij: lokaal kiezersonderzoek 2016, Min. BiZa).

– Nederlanders klagen het vaakst bij hun gemeente over afval en zwerfafval, bijna één op de drie klachten had hier betrekking op. Op gepaste afstand volgen openbare verlichting en groen. (Bron: RTL Buurtfacts)

– Jaarlijks belandt vijftig miljoen kilo afval op straat of in het groen. In Scandinavische landen, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk belandt minder afval op straat. Op Europese schaal staan we in de top als het gaat om het gebruik van verpakkingen (gemiddeld gebruiken we zeven verpakkingen per dag, dat is 220 kilo op jaarbasis). (Bron: Natuur en Milieu)

Het schoonhouden van de openbare ruimten kost jaarlijks 250 miljoen euro (15 euro per Nederlander). (bron: Milieucentraal)

De scholen zijn weer begonnen en dat zien we terug in de hoeveelheid zwerfafval langs de schoolroutes.

Hiernaast enkele voorbeelden van afval dat wij recent ophaalden. Vooral de bermen langs doorgaande routes liggen vol met plastic en blik.Door het maaien wordt het zeer fijn gemalen en bestaat de kans dat het opgenomen wordt in ons drinkwater, Mens en dier nemen dat op, met alle gevolgen van dien.

Afbreektijden zwerfval:

• Bananenschil – 1 tot 3 jaar
  • Plastic flesje – verbrokkelt, maar breekt nooit af
  • Kauwgom – 20 tot 25 jaar
  • Aluminium blikje – vergaat niet/nauwelijks
  • Sigarettenpeuk – 2 jaar (bron: Milieucentraal)
  • Gevolgen zwerfafval (voorbeeld sigarettenpeuk): Eén peuk vervuilt acht liter water Kleine kinderen, vogels, vissen en honden eten de peuken op.
  • Het filter van een sigaret bevat tot vierduizend chemische stoffen. Drie op de vier rokers gooit peuken op straat. In Nederland belanden jaarlijks tien miljard peuken op straat.(Bron: Nederland Schoon)

Wat vindt u hiervan?

Vul de vragenlijst   hier in

De eerste actie-zaterdag 30 september van “Laat je afval niet slingeren” is een feit. De oogst is behoorlijk groot Met 6 mensen hebben we de route : Legroweg, Esweg, Hoofdweg gelopen en onze vuilniszakken zaten vol ,vooral plastic en blik. Onderweg waren de reacties positief er stopte zelfs een automobilist om zijn blikje in onze afvalzak te gooien. We hopen hiermee het goede voorbeeld te geven zodat meer wijken en buurtbewoners dergelijke acties gaan houden. Wanneer er mensen zijn die hier materiaal zoals knijpers of zakken voor nodig hebben laat het ons dan weten .De gemeente werkt graag mee aan deze schoonmaakacties door materiaal beschikbaar te stellen.

Aan de slag

Graag gaan we samen met u de straat op om het afval op te ruimen. Zaterdag 28 oktober gaan we voor de 2e keer het zwerfvuil opruimen en dan in Vries : het vertrek is om 10.15 uur bij de rotonde nabij de oude Rabobank .Verwachte eind tijd 12.00 uur
PS heeft u een creatieve suggestie wat we met het zwerfvuil kunnen maken laat het ons dan weten!

28 oktober de 2e actie zaterdag  van “Laat je afval niet slingeren” is een feit.

Omdat we met 13 mensen door Vries hebben gelopen was de oogst groter dan de vorige keer , zie foto’ dit keer ook fietsonderdelen en oude lakens.

En wederom veel blik en plastic flessen.

Het  is een goed idee om statiegeld te gaan heffen op blikjes en petflessen , dit zal bijdragen aan een vermindering van de hoeveelheid zwerfvuil. Nu is dat niet aan de lokale politiek om dat te regelen , daarom zullen wij onze partijgenoten in Den Haag daar op aanspreken om er werk van te maken.

Voor de PvdA is een schone leefomgeving van waarde daarom zetten we ons daar voor in.

De inwoners van Vries reageerden net als die van Eelde/Paterswolde zeer positief. We hopen hiermee het goede voorbeeld te geven zodat meer wijken en buurtbewoners dergelijke acties gaan houden. Wanneer er mensen zijn die hier materiaal zoals knijpers of zakken voor nodig hebben laat het ons dan weten .De gemeente werkt graag mee aan deze schoonmaakacties door materiaal beschikbaar te stellen.

25 november gaan we proberen Zuidlaren schoner te krijgen ook dan weer vertrek 10.15 vanaf de Brink. doe ook mee en meld je aan op [email protected]  of kom spontaan naar de Brink in Zuidlaren de 25e november

Graag horen we wat u er van vindt.

vragenlijst over onze leefomgeving