Tijd voor een nieuwe visie op Entreegebied Ter Borch

Door Kees de Graaf op 21 mei 2019

De PvdA-fractie in de gemeenteraad van Tynaarlo stemde dinsdag 21 mei opnieuw tegen de voorgenomen bouw van een supermarkt in het Entreegebied van de woonwijk Ter Borch.

De fractie van de PvdA is er steeds duidelijk over geweest. Zij vindt dat in Ter Borch een supermarkt hoort, maar is tegen het vermengen van schoolgaande kinderen, voetgangers/ fietsers en winkelend publiek met zwaar verkeer. In het huidige ontwerp moeten vrachtwagens zelfs achteruit rijden op de parkeerplaats en dat geeft risico op ongevallen. Onnodig. Goede suggesties hebben niet geleid tot aanpassing van het plan. De PvdA wil daarom dat het huidige plan van tafel gaat, zodat samen met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen een nieuwe start kan worden gemaakt.

De bouw van een supermarkt in een bestaand en rustig woongebied is een lastig onderwerp. Het houdt de buurt en de gemeente al vijf jaar bezig. De fractie van de PvdA heeft altijd moeite gehad met het huidige plan voor een supermarkt in de wijk Ter Borch.

In december 2017 stemde de fractie tegen; niet omdat zij tegen de bouw is van een winkelvoorziening maar wel omdat zij ontevreden was over de inpassing van het gebouw en vooral over de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer. Hoewel de reacties van inwoners en andere belanghebbenden en aanvullende rapporten aanleiding gaven om het plan aan te passen, is dit niet gebeurd. Daarbij is volgens de PvdA door de projectontwikkelaar ook onvoldoende geluisterd naar bewoners en ondernemers; in de wijk zelf en eromheen. Het college van BenW heeft de projectontwikkelaar onvoldoende tot actie weten te bewegen.

Ook de fracties van GroenLinks, Leefbaar Tynaarlo en Gemeentebelangen bleven bij hun bezwaren en stemden tegen.

Daarmee was een meerderheid tegen dit voorstel van het College van BenW en wordt het niet uitgevoerd.

Hoe nu verder? De PvdA roept marktpartijen op om met een nieuw plan te komen voor het entreegebied Ter Borch. Een plan met ruimte voor een winkelvoorziening en wonen en rekening houdend met de wensen van de inwoners van de wijk Ter Borch en de ondernemers in de nabije omgeving. Natuurlijk met speciale aandacht voor een veilige afwikkeling van het toeleverend vrachtverkeer.