Door Kees de Graaf op 31 januari 2016

Op de bres voor sociale volkshuisvesting

PvdA-wethouder Henk Berends heeft vrijdag 28 januari namens de gemeente Tynaarlo een samenwerkingsovereenkomst getekend met de huurdersvereniging AH Woon en corporatie Woonborg. Ook de gemeenten Aa en Hunze, Haren en Noordenveld tekenden mee. Een goede basis voor de nieuwe Woonvisie!

Op 28 januari jl. ondertekenden de gemeenten Aa en Hunze, Haren, Noordenveld en Tynaarlo, Algemene Huurdersvereniging WOON en woningcorporatie Woonborg een samenwerkingsovereenkomst. Hiermee bekrachtigen de partijen hun intentie om gezamenlijk te komen tot een goed aanbod van sociale huurwoningen in de vier gemeenten. Goed wonen – betaalbaar en bereikbaar – gaat over de gemeentegrenzen heen, dus een uitstekende zaak dat deze vier gemeenten samen optrekken. Zij hebben elk een deel van het Woonborg-woningbezit op hun grondgebied.
Deze aanpak komt voort uit de nieuwe Woningwet die op 1 juli 2015 in werking trad. Die wet biedt heldere spelregels voor sociale huisvesting: woningcorporaties concentreren zich op hun kerntaak en zorgen dat mensen met een laag inkomen goed en betaalbaar kunnen wonen. Samen met gemeenten én huurdersvereniging maken woningcorporaties prestatieafspraken over de lokale woonopgaven. Dat moet halverwege 2016 gebeuren, ook in Tynaarlo.
Actueel woonbeleid is een belangrijke onderlegger voor de prestatieafspraken. De gemeenten Aa en Hunze, Haren, Noordenveld en Tynaarlo zijn druk bezig om hun woonbeleid te actualiseren. Dat doen de gemeenten samen met onder meer de Algemene Huurdersvereniging WOON en Woonborg. Op korte termijn wordt de gemeenteraad van Tynaarlo betrokken bij het opstellen van een nieuwe Woonvisie en de daaruit af te leiden prestatieafspraken. De PvdA vindt het een goede zaak dat het wonen zo weer bovenaan de gemeentelijke beleidsagenda belandt.

foto-samenwerkingsovereenkomst-28012016
Op de foto: Jelly van den Bosch (voorzitter Algemene Huurdersvereniging WOON) en Jacob Kielman (directeur-bestuurder Woonborg). Op de tweede rij (vlnr) Reint-Jan Auwema (wethouder gemeente Noordenveld), Mariska Sloot (wethouder gemeente Haren), Henk Berends en Henk Heijerman (wethouder gemeente Aa en Hunze).